Virksomhederne køber færre nye biler og varebiler

Virksomhedernes investeringer i nye biler er faldet – i takt med, at erhvervslivets optimisme er kølet af henover efteråret. Sidste år faldt tilgangen af nye personbiler og varevogne i erhvervslivet med 6,4 procent. Og det er ifølge Dansk Byggeri en god strømpil for erhvervslivets dalende optimisme.

- I 2015, 2016 og 2017 blev der år for år sat nye rekorder i erhvervslivets investeringer i nye biler. Men i 2018 bremsede virksomhedernes bilkøb op, og begyndte så småt at pege nedad. Udviklingen skyldes en kombination af et mættet marked og en noget mere afdæmpet tro på fremtiden i byggeriet og i resten af erhvervslivet, siger cheføkonom i Dansk Byggeri Bo Sandberg

Antallet af nyregistrerede personbiler i erhvervslivet faldt med 6,9 procent i 2018, og antallet af varebiler med fem procent.

- Selv om det fortsat går godt for dansk økonomi, er virksomhederne nu lidt mere forsigtige med at investere, end de var for et par år siden. Samtidig er der også en naturlig grænse for, hvor mange nye biler, man går ud og leaser eller køber, siger Bo Sandberg.

Ifølge Danmarks Statistik blev der i 2018 registreret 84.861 nye personbiler og 36.052 vare- eller lastbiler i erhvervslivet.

Byggevirksomheder er meget afhængige af biler
Danmarks Statistiks opgørelse af bilsalget til erhvervene er ikke opdelt på brancher. Men bygge- og anlægsbranchen er den af de større brancher, som efterspørger flest varebiler. Ikke mindst fordi virksomhederne her er mest afhængige af at kunne transportere sig selv til og fra kunder og bruge bilen til at opbevare værktøj og materialer.

- Tidligere blev der solgt flest varebiler mellem to og tre tons. Men i 2017 og 2018 steppede erhvervslivet et niveau op, så det nu er varebiler mellem tre og 3,5 tons, der sælges flest af, i alt 14.900 sidste år. Det niveau er uændret i forhold til 2017, mens salget af varebiler mellem to og tre tons er dykket 7,6 procent, siger Bo Sandberg.

Leasingprocenten bliver ved at stige
At antallet af nyregistrerede biler i erhvervslivet - trods et dyk i 2018 – i flere år har befundet sig i overhalingsbanen, skyldes en tretrinsraket bestående af gode økonomiske konjunkturer, sænkede registreringsafgifter i 2016 og 2017, og at det bliver stadig mere populært at lease.

- Muligheden for at lease giver virksomhederne fleksibilitet til hurtigt at kunne tilpasse kapaciteten, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Ifølge Danmarks Statistik udgjorde leasingbilerne 77 procent af alle nye personbiler i erhvervslivet i 2018. Den tilsvarende andel i 2017 var 72 procent.

Underdirektør Louise Pihl, Dansk Byggeri, fylder 50 år den 18. marts.14.3.2019 12:35:28 CETPressemeddelelse

Louise Pihl er cand.scient.pol og kom til Dansk Byggeri i 2005 fra DA. De seneste fire år har hun været underdirektør med ansvar for Dansk Byggeris arbejdsmarkeds- og uddannelsespolitik samt analyseafdelingen og Dansk Byggeris ni regionale bestyrelser. Louise Pihl har i mange år været med til at sætte erhvervsuddannelserne på dagsordenen, og står blandt andet bag initiativet Byggeriets Kvinderåd, der har arbejdet for at få flere kvinder til at søge uddannelse og karriere i bygge- og anlægsbranchen. Fritiden tilbringer hun med familie og venner, og på posten som bestyrelsesformand for Fonden Motorfabrikken Marstal, der har til formål at genskabe livet på havnen i Marstal, hvor hun er født og opvokset.