Virksomhederne har talt: Midt- og Vestjylland er Danmarks bedste erhvervsområde

Hvis landets kommuner vil samle inspiration til, hvordan de sikrer kommunens virksomheder de bedste betingelser og yder den bedste service, så bør de besøge det midt- og vestjyske område. De kan starte i Ikast-Brande, fortsætte gennem Herning og slutte i Ringkøbing-Skjern. Så har de nemlig besøgt tre af landets fem mest erhvervsvenlige kommuner.

Det er Lokalt Erhvervsklima – DI’s årlige undersøgelse af erhvervsvenligheden i landets kommuner – det handler om. For ottende gang sætter Ikast-Brande sig på toppen skarpt efterfulgt af Herning, som også er noget nær fast inventar på podiet. Men i år får de to medaljevindere følgeskab i top-5 af Ringkøbing-Skjern kommune, som springer 18 pladser frem og stormer ind på en 5.-plads. Til stor begejstring for Dansk Industris formand i det midt- og vestjyske.

- Jeg plejer at sige, at vi skal være bedre til at prale af vores resultater. Og her er da virkelig noget at prale af! Selv en inkarneret midt- og vestjyde som jeg bliver bare nødt til at kaste armene i vejret og juble. Det er simpelthen så stærkt gået, siger Claus Arberg, som er formand for DI Midt Vest.

Ikast-Brandes topplacering er ganske suveræn. På stort set alle områder ligger kommunen nummer et eller to i virksomhedernes vurdering af kommunen: den bedste overordnede erhvervsvenlighed, der er erhvervsgrunde til rådighed, og Ikast-Brande er landets bedste til at bruge private leverandører. Men Ikast-Brandes mangeårige succes er ikke kommet af sig selv. Det har krævet hårdt arbejde at holde podieplaceringen, siger den midt- og vestjyske DI-formand.

- Jeg er stolt over, at kommunerne har formået at gøre et fremragende erhvervsområde endnu bedre. Konkurrencen fra landets øvrige kommuner er jo kun blevet forstærket gennem årene, så kommunerne i vores område har tydeligvis ikke hvilet på tidligere års laurbær, siger den regionale DI-formand.

Herning Kommune går med sin placering som nummer to en plads frem i årets måling. En fremragende og konstant topplacering, som nu har varet i ni år. Det er især kommunens evne til at fastholde og tiltrække nye virksomheder og borgere til kommunen, der bliver vurderet højt. Hele 83 pct. af de adspurgte virksomheder vil anbefale andre virksomheder at placere sig i Herning. Og det er godt nyt for hele området, for når det går virksomhederne godt, så går det hele området godt, siger Claus Arberg.

- Når vores lokale virksomheder blomstrer, skaber det vækst og arbejdspladser og dermed råd til bedre børnehaver, skoler, ældrepleje, veje og alt det andet, som borgerne nyder godt af, siger DI’s formand i Midt- og Vestjylland.

Ringkøbing-Skjern Kommune stormer ind på en femteplads i årets måling. Det er en fremgang på hele 18 pladser i forhold til sidste år. Og er den højeste placering, kommunen har opnået i undersøgelsens niårige levetid. Blot sidste år, hvor Ringkøbing-Skjern lå på en 23.-plads, satte kommunen som mål at komme i top-5. Men de havde nok ikke forestillet sig, at det skulle gå så stærkt.

- Det er super stærkt gået af Ringkøbing-Skjern kommune. De satte sig et mål, arbejdede stålsat på at nå det og kan allerede et år efter se det mål nået. Det sender et tydeligt signal, også til landets øvrige kommuner, om at virksomhederne belønner den ekstra indsats, siger formand for DI Midt Vest, Claus Arberg.

Se alle resultater på di.dk/le18 - her kan du sammenligne kommuner og se placeringer i alle kategorierne i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2018.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2018

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2018, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er niende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

• Knap 7.700 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer i alt 350.000 arbejdspladser, hvilket svarer til knap 20 pct. af den private beskæftigelse.

• Her i 2018 er undersøgelsen udvidet med enkelte nye spørgsmål og flere nye statistiske indikatorer. Undersøgelsen giver derfor et endnu mere nøjagtigt billede af kommunernes erhvervsvenlighed. Det betyder dog, at sammenligning med placeringer i tidligere år skal tages med et mindre forbehold.

• Som noget nyt er resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer også opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent i DI Michael Jul-Nørup Pedersen, mjnp@di.dk, tlf: 2924 7009 eller pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, jofs@di.dk, tlf: 2830 1544

Ringkøbing-Skjern stormer stilsikkert ind i erhvervsvenlighedens top-53.9.2018 21:30pressemeddelelse

Ringkøbing-Skjern Kommune springer hele 18 pladser frem i DI´s måling af erhvervsvenligheden på tværs af landet, Lokalt Erhvervsklima. Dermed lander Ringkøbing-Skjern på en flot samlet 5.-plads, og det er den højeste placering, kommunen har opnået i de ni år, undersøgelsen er lavet. Claus Arberg, som er formand for DI Midt Vest, har svært ved at få armene ned. - Det er den bedste nyhed i lang tid, at Ringkøbing-Skjern med stormskridt har arbejdet sig op af listen og ind på en flot samlet 5.-plads i Lokalt Erhvervsklima i år. Hatten af for det flotte resultat, siger formand i DI Midt Vest, Claus Arberg. Blot sidste år, hvor Ringkøbing-Skjern lå på en 23.-plads, satte kommunen som mål at komme i top-5. Men de havde nok ikke forestillet sig, at det skulle gå så stærkt. - Det er super stærkt gået af Ringkøbing-Skjern kommune. De satte sig et mål, arbejdede stålsat på at nå det og kan allerede et år efter se det mål nået. Det sender et tydeligt signal, også til landets øvrige kommuner, om a

Danmarksmesteren i dialog med virksomhederne er nu vestjysk3.9.2018 21:30pressemeddelelse

Der er stor fremgang for erhvervsklimaet i de vestjyske kommuner, Holstebro, Lemvig og Struer. Det viser den seneste måling af erhvervsvenligheden på tværs af landets kommuner, DI’s Lokalt Erhvervsklima, som laves en gang om året. Struer springer 14 pladser til en 36.-plads, der er deres bedste nogensinde. Lemvig går 12 pladser frem til en 13.-plads, som også er deres hidtil bedste, og Holstebro forbedrer sin placering med to pladser og bliver nr. 12. Og det høster roser over hele linjen fra formanden for DI Midt Vest, Claus Arberg. - Det har nu gennem flere år stået klart, at vi kan noget helt særligt her i det midt- og vestjyske. Vores kommuner har konsekvent fået flotte tilbagemeldinger fra vores virksomheder, og trods intensiveret konkurrence fra landets øvrige kommuner, synes succes at avle mere succes. Jeg er så stolt over, at vi i fællesskab – virksomheder og kommuner – har formået at gøre et fremragende erhvervsområde endnu bedre, siger Claus Arberg. Og i år er der ekstra god g

Ni år i Danmark, 23 år gammel – og Årets lærling er allerede kulturbærer16.4.2018 08:15pressemeddelelse

Årets lærling i DI Midt Vest er først og fremmest dygtig. Han scorer topkarakter på skolen og løser sine arbejdsopgaver med stor omhu. Samtidig er han allerede blevet kulturbærer i sin virksomhed, Plastix A/S i Lemvig. Han hedder Krasimir Deyanov Petrov – blandt venner ’Kris’ – er født i Bulgarien for snart 23 år siden, og han har boet i Danmark i ni år. Siden februar har han kunnet kalde sig industritekniker.

Virksomhederne i Midt Vest mangler hænder og hoveder – og de sidder selv med en del af nøglen til at løse udfordringen12.4.2018 16:10Presseinvitation

Vær med, på Erhvervstræf i DI Midt Vest, når vi stiller skarpt på, hvordan områdets virksomheder kan være med til at løse den voksende udfordring med mangel på arbejdskraft – og blive bedre til at fortælle om sine succeser. Kristian Jensen tager bl.a. pulsen på dansk økonomi, giver sine bud på løsninger på vores udfordringer og sine indspark til, hvad der gør Midt- og Vestjylland til noget særligt.