Virksomheder vil helst bo på Samsø

Virksomheder der leder efter nye lokaler er vilde med Samsø. Det viser en aktuel analyse af, hvor attraktive de forskellige kommuner er, for virksomheder der leder efter nye lokaler.

Analysen, som er udarbejdet af Lokaleportalen.dk, undersøger de geografiske ønsker i mere end 70.000 søgeannoncer og søgeagenter oprettet af lokalesøgende virksomheder over en periode på et år. Analysen gør interessen for de forskellige kommuner indbyrdes sammenlignelige ved at regulere for forskellene i kommunernes befolkningstal.

Samsø ligger ganske overraskende i toppen af det resulterende indeks med et indekstal på 8,22:

”Det er fuldstændigt fantastisk gået af Samsø, der på den måde overgår alle andre kommuner i Danmark”, siger Thomas Barfod fra Lokaleportalen og fortsætter:

”Samsø vinder ikke bare med små skridt, men vinder markant over alle Danske storbyer. København, Aarhus, Aalborg og Odense har således alle sammen indekstal der ligger langt under Samsø´s indekstal. De kommuner der er tættest på Samsø er Vallensbæk og Herlev med indekstal på hhv 7,11 og 6,11”, siger Thomas Barfod.

Den aktuelle analyse understøttes af andre undersøgelser, herunder en tidligere undersøgelse fra Bisnode, der viser at Samsø Kommune i 2016 lå på 5. pladsen ifht hvor mange nye virksomheder der etableres per 1.000 indbyggere.

”Der sker tilsyneladende noget ekstraordinært på Samsø, som synes at have knækket opskriften på hvordan man skaber en rigtig stærk erhvervsudvikling, selvom man befinder sig afsondret og i udkantsdanmark”, siger Thomas Barfod.

Om analysen:
De danske virksomheders interesse for at bo i de enkelte kommuner gøres indbyrdes sammenlignelige ved at relatere antallet af søgninger i en kommune med den pågældende kommunes indbyggertal. Indekstallet fremkommer ved at gange dette tal med 100. Formlen bag en given kommunes indekstal er således: (Antal søgninger i kommunen/indbyggertallet i kommunen)x100. Nederst i analysen ses alle landets kommunen rangordnet i et samlet indeks. Se den samlede analyse her: https://www.lokaleportalen.dk/media/542806/analyse-lokaleportalendk-2017.pdf

Yderligere info:
Thomas Barfod