Virksomheder træd varsomt: CO2-kompensation er ikke et quick-fix

Mange virksomheder ønsker at kompensere for deres CO2-udleding og køber derfor CO2-kreditter. Men for virksomhederne gælder det om at holde tungen lige i munden, når man investerer i såkaldt CO2-kompensation.

Klimaprojekter til CO2-kompensation kan for eksempel være skovrejsning i Danmark.

Det er en krævende og ofte langvarig proces for virksomheder at reducere deres CO2-udledning. Især når metoden er at gennemgå egne aktiviteter i en jagt på CO2-besparelser. Derfor vælger mange virksomheder i stedet at kompensere for deres CO2-udledning ved at investere i eksterne projekter, som gavner klimaet.

Men der er mange faldgruber i den såkaldte CO2-kompensation, hvor en metode er handel med CO2-kreditter på et internationalt marked, som ikke altid er ligetil at gennemskue. En artikelserie fra dagbladet Politiken har afsløret, at det er svært at bedømme, om disse kreditter er legitime – ligesom den har dokumenteret snyd, hvor CO2-kreditter bliver solgt flere gange.

”Fremadrettet gælder det om at sikre transparens og kvalitet, for CO2-kompensation er faktisk en rigtig god idé, hvis det sker under ordnede forhold,” siger Morten Pedersen, som er projektchef i NIRAS.

Læs mere på niras.dk her.