Virksomheder søger lærlinge på DM i Skills

Når DM i Skills løber af stablen fra i morgen i København, deltager mange af DI’s medlemsvirksomheder. Dels for at støtte og vise flaget i Danmarks største event for erhvervsuddannelserne - dels for at tiltrække nye lærlinge. For DI-virksomhederne er DM i Skills et af de største udstillingsvinduer til unge, der skal i gang med at vælge uddannelse.

DM i Skills har over en årrække vokset sig større og større, og mange DI-virksomheder er repræsenteret med deres lærlinge og elever og nogle også med egne aktiviteter. DI har en naturlig plads i arrangementet og deltager i år med mottoet: ”Gør en forskel – tag en erhvervsuddannelse!”

DM i Skills er en fest. Men det er samtidig dyb alvor for mange af de over 100 DI-virksomheder, som i år er repræsenteret i Bella Centret, når konkurrencen fra torsdag afholdes for 9. gang. DI og virksomhederne kæmper for at få de unges opmærksomhed og tiltrække flere lærlinge til de erhvervsuddannelser, hvor virksomhederne mangler faglærte. For mens nogle erhvervsskoleelever har svært ved at få en praktikplads inden for bestemte brancher, så er der efterspørgsel efter elever i andre brancher, f.eks. inden for industriproduktion.

- Der er i den offentlige debat meget opmærksomhed på, at virksomhederne opretter for få lærepladser til erhvervsskoleelever. Helt berettiget. Men det er ikke det fulde billede. Der er også brancher, som har vanskeligt ved at finde elever f.eks. inden for fagene industritekniker og maskinsnedker. Derfor er det også uddannelser, som kan opleves på DM i Skills, siger Lone Folmer Berthelsen, erhvervsuddannelseschef i DI.

DI håber, at mange unge - uanset om de står og skal vælge uddannelse efter folkeskolen eller har været omkring gymnasiet og endnu ikke har valgt uddannelse - og deres forældre vil besøge DM i Skills. Ikke blot for at følge den spændende konkurrence, hvor 300 erhvervsuddannelseselever dyster i de mange erhvervsuddannelsesfag, men også for at opleve det spændende håndværk, som virksomhederne fremviser. Håndværket, som de faglærte præsterer i virksomhederne, viser til fulde, hvilke spændende job, der ligger for enden af en erhvervsuddannelse.

- Danmark behøver flere faglærte. Det er en af betingelserne for, at virksomhederne kan sikre arbejdspladser i Danmark og gribe den grønne dagsorden. Derfor er det vigtigt at vise de besøgende, at erhvervsuddannelserne indeholder et væld af uddannelser med spændende job i den anden ende. Og i øvrigt med mange muligheder for at videreuddanne sig – en erhvervsuddannelse åbner virkelig mange døre, siger Lone Folmer Berthelsen.

På DI’s egen stand vil man kunne deltage i en stafet, som vil føre de unge rundt til en række af de uddannelser, som DI arbejder aktivt med at udvikle.

DI’s stand og aktiviteter er åbne på DM i Skills alle dage i hele åbningstiden, torsdag den 16. til lørdag den 18. januar, og hvor der er gratis adgang. Kom og få en snak om fag, praktikmuligheder, jobmuligheder og videreuddannelsesmuligheder. Forældre meget velkomne.

For cases eller flere oplysninger:
Lars Bøgeskov, presserådgiver i DI, tlf. 2236 3138

For interview:
Lone Folmer Berthelsen, uddannelseschef i DI, tlf. 4032 0943

Three-year collective agreement for industry: Focus on security, flexibility and retaining competitive strength9.2.2020 17:34:19 CETPressemeddelelse

After 24 hours of unbroken final negotiations, the Confederation of Danish Industry (DI) and the Central Organisation of Industrial Employees in Denmark (CO-industri) announced on Sunday, 9 February, that they had reached an agreement on a three-year renewal of the collective agreements for industry. According to the Director General of DI, Lars Sandahl Sørensen, the parties have reached a responsible collective agreement focused on security, flexibility and competitive strength. “This conciliation is the result of tough negotiations. We were met with high expectations from the employees. However, we insisted on not compromising the competitive strength of Danish businesses. With today’s agreement, I am confident that we have laid the groundwork for striking this balance,” said Director General of DI, Lars Sandahl Sørensen. The new agreement introduces amendments to the rules on parental leave. The period of leave with full pay is extended from a total of 13 weeks to 16 weeks. Eight of

Treårig overenskomst for industrien: Fokus på tryghed, fleksibilitet og fortsat konkurrencekraft9.2.2020 14:01:17 CETPressemeddelelse

Efter et døgns uafbrudte afsluttende forhandlinger er DI og CO-industri søndag den 9. februar blevet enige om en treårig fornyelse af Industriens Overenskomster. Ifølge DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, har parterne indgået en ansvarlig overenskomst med fokus på tryghed, fleksibilitet og konkurrencekraft. - Det her forlig er resultatet af benhårde forhandlinger. Vi er blevet mødt med høje forventninger fra lønmodtagersiden. Omvendt har vi insisteret på, at vi ikke må sætte virksomhedernes konkurrencekraft over styr. Den balance, synes jeg, vi har skabt grundlaget for med aftalen her, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. Med den nye aftale ændres reglerne for forældreorlov. Perioden, hvor arbejdsgiveren betaler fuld løn under orlov, udvides fra i alt 13 uger til 16 uger. Heraf øremærkes de otte af ugerne til faderen. - Vi har aftalt en temmelig markant ændring af barselsreglerne, så fædrene fremover får øremærket otte ugers forældrelov med løn – altså tre uger mere en

Forlig om nye overenskomster på industriens område9.2.2020 12:31:53 CETPressemeddelelse

CO-industri og Dansk Industri har søndag indgået aftale om nye overenskomster på industriens område. Aftalen er treårig og rækker frem til 1. marts 2023. Forhandlerne vil præsentere indholdet af de nye overenskomster på et pressemøde i Industriens Hus på Rådhuspladsen søndag den 9. februar kl. 14.00. Til stede på pressemødet vil være de fire topforhandlere: CO-industris formand, Claus Jensen og CO-industris næstformand, Mads Andersen samt DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen og DI’s viceadm. direktør, Kim Graugaard. De to overenskomster, der er omfattet af forhandlingerne mellem CO-industri og DI, er Industriens Overenskomst for faglærte og ikke-faglærte samt Industriens Funktionæroverenskomst for tekniske og administrative funktionærer. Disse overenskomster gælder direkte for cirka 6.000 virksomheder og omfatter cirka 230.000 medarbejdere. Følg os på: