Virksomheder skal udvikle fremtidens miljøvenlige drikkebægre

Abena, Carlsberg og fem andre virksomheder skal udvikle fremtidens miljøvenlige drikkebægre til store sportsevents og festivaler over hele landet.

Danmarksmesterskabet i miljøvenlige drikkebægre blev afholdt hos Dansk Industri, og de deltagende virksomheder havde løsninger fra komposterbare engangskopper skabt af rester fra sukkerproduktion til genanvendt PET. Vinderne skal nu fortsætte udviklingen af drikkebægrene i samarbejde med arrangørerne af de store events.

Hvert år bruges der mere end 800.000 engangsplastikbægre i København ved store sportsevents som DHL Stafetten og Copenhagen Marathon. Det skal være slut fra 2020, når Københavns Kommunes forbud mod engangsplastikbægre træder i kraft. Derfor har Dansk Industri, Københavns Kommune og Idrættens Innovationslab afholdt konkurrencen ’DM i miljøvenlige drikkebægre’.

Forbuddet mod engangsplastikbægre ved sportsbegivenheder kommer i kølvandet på København Kommunes fokus på FN’s 17 Verdensmål. Målet er, at bæredygtighed i højere grad skal tænkes ind i kommunens aktiviteter.

- I København har vi stort fokus på at finde bæredygtige løsninger, som kan bane vejen for en grønnere fremtid. Hvert år er vi vært for mange store events, og de skal afvikles mere bæredygtigt. Jeg er glad for, at så mange virksomheder har bidraget til, at fanzonen til næste års EM i fodbold her i København kun bliver med miljøvenlige drikkebægre – det er et vigtigt skridt ind i fremtiden, siger overborgmester Frank Jensen (S).

Det har været et krav, at vinderen skåner klima og miljø uden at gå på kompromis med funktion, pris og kvalitet.

- I dag har vi set, at nye, innovative ideer til at skabe et bedre miljø opstår, når erhvervslivet og idrætten spiller sammen. Når store sportsevents som Copenhagen Marathon, EM i fodbold i 2020 og Tour de France i 2021 skal afvikles, så vil tusindvis af mennesker bruge bæredygtige drikkebægre, der ikke belaster vores natur. Forhåbentligt vil det inspirere andre byer i Danmark og i udlandet til at følge samme spor, siger Thomas Bustrup, direktør i Dansk Industri.

Idrættens Innovationslab, som hører under Danmarks Idrætsforbund, samarbejder med virksomheder og iværksættere om at skabe fremtidens produkter til idrætten. Idrættens Innovationslab har samarbejdet med Dansk Industri og Københavns Kommune om ’DM i miljøvenlige drikkebægre’.

- Det har været dejligt at opleve den entusiasme og idérigdom, som deltagerne har lagt for dagen. Forbuddet mod engangsplasticbægre har været et kreativ benspænd, som virksomhederne har benyttet til at tænke ud af boksen. De er kommet op med løsninger, som uden tvivl er med til at gøre fremtidens idrætsevents mere bæredygtige, siger Christian Kirkegaard, der er projektleder i Idrættens Innovationslab.

Siden juni har virksomhederne konkurreret om muligheden for et videre udviklingsforløb, der kan ende med at blive implementeret blandt andet i PARKEN Sport & Entertainment, festivalen Smukfest og Sparta, der blandt andet arrangerer DHL Stafetten.

Københavns Kommune er på forkant i kampen mod engangsplastik, der belaster vores miljø. Blot ét år efter forbuddet mod engangsplastikbægre i kommunen vil et nyt plastikdirektiv træde i kraft. Plastikdirektivet mod brugen af engangsplastik skal være med til at begrænse de store mængder plastikaffald, der ender på strande i Europa og på verdenshavene.

Det er disse syv virksomheder, som nu skal udvikle fremtidens drikkebægre: Abena, Carlsberg, CMC Biopack, glassFORever, Multiline, Runners DK og WeTap.

Kontakt til direktør i DI Thomas Bustrup via presserådgiver, Ditte Rieland Hansen, tlf.: 2246 7822, e-mail: dirh@di.dk

Kontakt til overborgmester Frank Jensen via pressekonsulent Tildde Sønder Vindfeldt, tlf. 2538 0516

Kontakt til DIF Projektleder Christian Kierkegaard via Kommunikationskonsulent Lars Hestbech, tlf. 4326 2041

DI: Ny aftale holder hånden under tusindvis af arbejdspladser30.3.2020 15:34:55 CESTPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har mandag eftermiddag aftalt at forbedre aftalen om lønkompensation. Virksomheder, der sender medarbejdere hjem med fuld løn, får nu mulighed for at få en lønkompensation på 75 procent af lønnen for funktionærer og 90 procent af lønnen for timelønnede – med et maksimumbeløb på 30.000 kr. for begge. Der er tale om markante forbedringer af ordningen, som vil holde hånden under tusindvis af arbejdspladser, lyder det fra DI.

DI: Danske virksomheder er ramt hårdere, hurtigere og voldsommere end nogensinde før29.3.2020 15:53:33 CESTPressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen har her til eftermiddag holdt et virtuelt topmøde med erhvervsledere, hvor DI’s adm. direktør påpegede, at coronakrisen har ramt virksomhederne hårdere end nogensinde før. Det haster med at få bragt hjælpepakkerne i spil og være klar med yderligere tiltag. Men frem for alt er der behov for – sammen – at bane vejen for en forsvarlig og balanceret genåbning af Danmark, og DI glæder sig over den gode dialog om det mellem erhvervslivet og regeringen.

DI helt enig med vismændene: Hjælpepakkerne skal ud at virke – hurtigst muligt24.3.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

De økonomiske vismænd, der også udgør Produktivitetsrådet, har i dag offentliggjort deres produktivitetsrapport med vismændenes vurdering af produktivitetsudviklingen. Derudover indeholder rapporten en vurdering af de økonomiske tiltag i relation til coronakrisen. Dansk Industri mener, at vismændene har en vigtig pointe i forhold til de vedtagne hjælpepakker: De skal være så enkle som muligt – og sættes i værk med det samme.