Virksomheder risikerer bøder for ulovlige forsikringsforhold: Codan og Salary lancerer løsning

Salary.dk og Codan indgår partnerskab for at automatisere kunders administrative arbejde. Samarbejdet skal reducere de over 1500 bøder, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring årligt udsender for manglende arbejdsskadeforsikring. For Salary er det endnu et skridt mod at forenkle virksomheders administration, og Codan vil udbrede over 100 års erfaring med at rådgive erhvervslivet til nye kunder.

Salary.dk, der leverer lønsystemer til over 4000 mindre og mellemstore virksomheder, og Codan, Danmarks tredjestørste forsikringsselskab, har indledt et officielt partnerskab med en fælles ambition.

Virksomheders bekymringer og besvær med administrative forhold skal minimeres.

Det er drejer sig blandt andet om arbejdsskadeforsikringen, der er lovpligtig for virksomheder med medarbejdere. Hvis forsikringen ikke er korrekt opdateret med antal medarbejdere, risikerer virksomheder bøder fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) og i værste fald sager med krav om million-erstatninger ved en arbejdsulykke, som forsikringen ikke dækker.

Nye tal fra AES viser, at den offentlige instans årligt udsender op til 1500 bøder til danske virksomheder for manglende arbejdsskadeforsikring. Tallene afslører også, at sager om arbejdsulykker, hvor virksomheden ikke er forsikret korrekt, i gennemsnit de seneste tre år har løbet op i cirka 17,5 millioner kroner i erstatning og sagsomkostninger.

Virksomheder justerer antallet af medarbejdere
Ved at synkronisere forsikringen fra Codan med lønsystemet fra Salary opdateres arbejdsskadeforsikringen automatisk, når nye medarbejdere tilføjes eller fjernes i lønsystemet. Dermed sikres en korrekt dækning.

”Vi ser en klar tendens blandt vores kunder. Virksomheder op- og nedjusterer løbende antallet af medarbejdere, og netop viden om ændringer i medarbejderforhold bruger vi nu intelligent til at skabe værdi for kunder. Gennem vores samarbejde med Codan, har vi automatiseret tilpasning af arbejdsskadeforsikringen, og det betyder, at virksomheder sparer tid og slipper for bekymringer og besvær,” siger Brian Brorsbøl, CEO i Salary.dk.

”Løsningen støtter vores vision om at automatisere og forenkle administrationen, så vores kunder kan bruge deres tid på at udvikle forretningen. Nu er det ikke kun nemt at håndtere løn med Salary. Virksomheder kan også få orden i deres forsikringsforhold,” siger Brian Brorsbøl.

Arbejdsulykke kan betyde konkurs
Den primære målgruppe for samarbejdet mellem Salary og Codan er mindre og mellemstore virksomheder på tværs af de fleste brancher, da problemstillingen kan være relevant for alle typer virksomheder.

”Arbejdsskadeforsikring er et forhold, som vi oplever, at kunder kan være usikre og bekymrede for. Selvom medarbejderes sikkerhed står øverst på prioritetslisten, så kan man glemme at melde om ændringer i medarbejderforhold. Den oplysning, som er afgørende for at sikre dækningen, kan vi nu få for de kunder, som håndterer deres lønforhold i Salary, og så matcher vi automatisk forsikringen og opdaterer den, så kunden er dækket korrekt og lovligt,” siger Camilla Amstrup, erhvervsdirektør i Codan.

”En arbejdsulykke kan betyde erstatningskrav på op til flere millioner, og i yderste konsekvens kan det betyde konkurs for en arbejdsgiver, som ikke er ordentlig forsikret. Den situation skal vi gøre alt for at undgå og forebygge. Det handler om at have tillid til, at man er ordentligt dækket, hverken over- eller underforsikret. Virksomheder undgår at betale for meget for forsikringer til medarbejdere, der ikke længere er ansat, og forebygger samtidig kritiske situationer,” siger hun.

Codan hjælper og rådgiver årligt 50.000 små og store virksomheder i Danmark.

Fakta: Det siger arbejdsskadeloven

• For at sikre ansatte ved arbejdsulykker har virksomheder pligt til at tegne en arbejdsskadeforsikring.

• En arbejdsgiver, der ikke tegner forsikring eller tilslutter sig Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, kan straffes med bøde (Arbejdsskadelovens § 82).

• Hvis en virksomhed ikke har tegnet en arbejdsskadeforsikring, og en ansat kommer til skade, lægger AES pengene ud for sagens behandling. Herefter skal virksomheden betale for erstatningerne til tilskadekomne og for sagens behandling, medmindre AES skønner, at ”der har foreligget formildende omstændigheder” (Arbejdsskadelovens § 52).

• Forsikring skal tegnes i et forsikringsselskab, der tegner arbejdsulykkesforsikringer efter regler fastsat af os i samarbejde med Finanstilsynet.

Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kan give bøder for manglende arbejdsskadeforsikring på en gennemsnitsstørrelse på 5.000 kroner. Hvis virksomheden er genganger, er bøden på 10.000 kroner.

Kilde: Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), tidligere Arbejdsskadestyrelsen og dele af Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring.

Sådan fungerer løsningen

Ved at synkronisere arbejdsskadeforsikringen fra Codan med lønsystemet fra Salary opdateres forsikringspolicen automatisk, når nye medarbejdere tilføjes eller fjernes i lønsystemet.

Kunden slipper for at skulle holde sin police opdateret, så den både omfatter nye medarbejdere, mens fratrådte ikke omfattes.

I praksis kontakter Codan kunden proaktivt, når nye medarbejdere tilføjes i lønsystemet, for at få accept til at opdatere forsikringen og sikre at medarbejderen er dækket korrekt.

Servicen er inkluderet for kunder, der har deres erhvervsforsikringer i Codan og benytter Salary Basic pakken til at håndtere løn. Det koster ikke ekstra for kunderne at få servicen.

Vedhæftede billeder kan frit benyttes.

"Brian, Saraly og Camilla, Codan 01" - et håndtryk på nyt partnerskab under tider med coronavirus