DI - Dansk Industri

Virksomheder kårer Skive til Danmarks grønneste kommune

Mange grønne indkøb og gode betingelser for erhvervslivets grønne udvikling skaffer Skive Kommune førstepladsen som erhvervslivets grønne kommune 2022. 7.900 virksomheder fra hele landet er blevet spurgt om den grønne udvikling i deres kommune.

DI beder hvert år virksomheder i landets kommuner, om at vurdere deres hjemkommunes grønne indsats. I år løb Skive Kommune med erhvervslivets grønne palmer. Især indsatsen på grønne og bæredygtige indkøb og gode betingelser for grønne initiativer i virksomhederne skaffer Skive titlen som Danmarks grønneste kommune 2022.

Skive er en fortjent vinder af prisen som årets grønne kommune. Erhvervslivet i Skive vurderer klart, at deres kommune køber grønt ind og skaber gode betingelser for en grøn erhvervsudvikling. Og det er en vigtig anerkendelse til Skive. Erhvervslivet spiller en vigtig rolle ved at udvikle nødvendige løsninger til den grønne omstilling, og gode rammebetingelser fra kommunen er helt nødvendige, siger Claus Arberg, formand for DI MidtVest.

Borgmester i Skive Kommune Peder Christian Kirkegaard (V) glæder over anerkendelsen.

- Vi er meget stolte af denne placering. Det er en flot anerkendelse af den politiske satsning, skiftende byrådi mere end fire årtier har arbejdet med. Den grønne omstilling er for længst blevet en del af skiveegnens DNA. Det er et udtryk for, at erhvervslivet på skiveegnen og kommunen sammen når nye højder inden for den grønne omstilling og nu i fællesskab har banet vejen helt til den grønne top. Det er en vigtig anerkendelse for både virksomheder og kommune – og naturligvis noget, der er med til at motivere os til at arbejde endnu mere i samme retning, siger borgmester i Skive Kommune, Peder Christian Kirkegaard (V).

Skive Kommune er vurderet op imod landets andre kommuner på seks parametre. Tre statistiske og tre spørgsmål til virksomhederne. På spørgsmålet om grønne indkøb får Skive den bedste vurdering i landet og på spørgsmålet om at skabe gode betingelser for at virksomhederne kan udvikle sig grønt bliver Skive nummer 3. I kåringen tages der i øvrigt hensyn til energimærkningen af kommunale bygninger, genanvendelse af affald, grøn transport og andelen af grøn bilflåde i kommunerne.

Der ligger nødvendigvis en kæmpe indsats bag Skives arbejde med grøn omstilling, som nu har resulteret i at de er kåret som den grønneste kommune. En kombination af det gode samarbejde med virksomhederne samt konkrete grønne initiativer rettet mod kommunens egen drift gør en stor forskel på årets rangliste, siger chef for DI Klima, Grøn Omstilling og Energi, Anne Højer Simonsen.

Skive har taget et ordentligt hop op ad den grønne rangstige i år. Sidste år blev Skive nummer 28. Og den grønne udfordring for alle kommuner vokser fremover, understreger Anne Højer Simonsen.

I dag må Skive kippe med flaget, når den kåres af Danmarks erhvervsliv som grøn kommune. Men ingen kommuner kan hvile på de grønne laurbær. Danmark har et ambitiøst mål om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030, derfor skal alle i arbejdstøjet i dag for at komme i mål.

Tilløbet tilat gøre Skive til frontløber på klima- og energiområdet har en længere historik. Allerede i 70’erne blev verdens første lavenergihuse opført i Skive. I 00’er blev Skive udnævnt til Energiby og ’Årets CO2-kommune’, og kommunen har i 2008 implementeret ’Energibyen Skive’, som indeholder en energi og bæredygtighedsstrategi frem mod 2029. I dag er ’Greenlab Skive’ verdens første grønne og bæredygtige industripark.

Forslag til cases:

Quantafuel Aps