DI - Dansk Industri

Virksomheder i Skanderborg Kommune bidrager hvert år med 4,8 mia. kr. til dansk velfærd

Når Skanderborg Kommunes nyvalgte politikere efter nytår sætter sig til rette i byrådssalen, har de god grund til at arbejde for bedre forhold for kommunens virksomheder. For Skanderborg Kommunes virksomheder har stor betydning for landets skoler, sundhedsvæsen, daginstitutioner, ældrepleje, motorveje og anden velfærd. Faktisk yder virksomhederne i Skanderborg Kommune et bidrag til dansk velfærd på hele 4,8 mia. kr. Hvert år.

Dansk Industri har netop udregnet i kroner og ører, hvor meget virksomhederne og deres medarbejdere i hver kommune i 2020 bidrog til dansk velfærd. Bidraget har DI udregnet som skatter af virksomhedernes lønudbetalinger, overskud og investeringer mv.

- I alle Danmarks kommuner bidrager virksomhederne betragteligt til vores fælles velfærd. Det viser tallene tydeligt. Erhvervslivet leverer grundlaget for Danmarks høje offentlige service. Og samtidig er den infrastruktur, sygepleje, dagpasning, politi, ældrepleje m.m. - som det offentlige leverer til - til gengæld helt afgørende for virksomhederne. Det er den gode cirkel, vi har i Danmark, og som er så vigtig for vores succes, siger underdirektør i DI Morten Granzau Nielsen.

Danske virksomheder i hele Danmark bidrog med knap 560 mia. kr. til dansk velfærd. For det beløb har man kunnet finansiere hele sundhedsvæsenet i et år hårdt præget af corona, al uddannelse i Danmark, ældreplejen inkl. udgifterne til folkepension og samtlige politiets udgifter. Det svarede til hver anden krone, som det offentlige bruger.

- Tallene for virksomhedernes bidrag til velfærden understreger, hvor vigtigt det er, at virksomhederne får gode forhold. Jo bedre kommunal erhvervsvenlighed, jo mere vækst i virksomhederne og jo flere penge til velfærd. Derfor er det utrolig vigtigt, at politikerne - både på landsplan og i kommunerne - tænker i gode forhold til virksomhederne; pengene går til vores alles velfærd, siger Morten Granzau Nielsen.

Med den fremgang, vi ser i dansk økonomi lige nu, så forventer DI, at velfærdsbidraget fra virksomhederne vil stige i de kommende år. Mangel på medarbejdere kan dog bremse væksten alvorligt.

Danmark har cirka 200.000 skattepligtige virksomheder. Analysen har DI udarbejdet på grundlag af oplysninger fra Danmarks Statistik.

Se interaktivt danmarkskort med tal for alle Danmarks kommuner her: Kommunal erhvervspolitik - DI (danskindustri.dk)

Følg os på:

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Lars Bøgeskov på larb@di.dk eller tlf. 2236 3138

Information om DI - Dansk Industri

DI - Dansk Industri