Virksomheder i Greve betaler otte gange så meget som på Stevns for genbrugspladsen

Når en virksomhed ligger i Greve Kommune, skal den af med et årligt gebyr på 680 kroner uanset, om den benytter kommunens genbrugspladser. På Stevns koster det kun 80 kroner.

Regningen for kommunens administration af erhvervsaffald svinger fra 80 til 680 kroner i 2018 på Sjælland. Gennemsnittet for de 15 kommuner på Sjælland er 334 kroner. Dermed ligger kommunerne tæt på landsgennemsnittet på 326 kroner.

- Det er forholdsvis små beløb, der er tale om, og generelt får gebyret et lille nøk ned ad hvert år, så det er positivt. At beløbene svinger så meget kommunerne imellem hører til det kommunale selvstyre, men jeg synes godt, kommunerne kunne overveje at lade administrationen finansiere over skatten, siger regionsformand Jesper Toftebjerg Andersen, Dansk Byggeri Sjælland.

Store forskelle
Det er postnummeret, det bestemmer prisen for kommunens administration af genbrugspladserne. I ti af landets kommuner koster det ikke noget for virksomhederne, mens det i 45 kommuner koster mellem 250 og 449 kroner.

- Dansk Byggeri mener, at gebyret skal væk. Affaldshåndtering er en kommunalopgave og bør finansieres over skatten. Der er virksomheder, som slet ikke bruger genbrugspladserne, og de skal også betale. Desuden er gebyrerne så små, at de ofte bliver spist op af omkostningerne til opkrævning og kontrol af betaling og eventuelle rykkere, siger Torben Liborius, erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri.

Det er op til den enkelte kommune hvert år at bestemme, hvor meget det skal koste virksomhederne at kunne benytte genbrugspladserne.

Formand for Dansk Byggeri Sjælland Jesper Toftebjerg Andersen, telefon 40 21 75 65,
jt@hansen-andersen.dk
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Sjælland Mads P. Gede, telefon 24 60 05 22, mge@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk