Virksomheder i Allerød betaler tre gange så meget som i Gribskov for genbrugspladsen

Når en virksomhed ligger i Allerød Kommune, skal den af med et årligt gebyr på 650 uanset, om den benytter kommunens genbrugspladser. I Gribskov Kommune koster det kun 205 kroner.

Regningen for kommunens administration af erhvervsaffald svinger fra 205 til 650 kroner i 2018 i Nordsjælland. Gennemsnittet for de 11 kommuner i Nordsjælland er 465 kroner. Dermed ligger kommunerne et pænt stykke over landsgennemsnittet på 326 kroner.

- Selv om vi ligger relativt højt i forhold til andre dele af landet, så er det er jo småpenge, vi taler om. Det er bøvlet at pålægge både kommunens administrative medarbejdere og de enkelte virksomheder arbejde med at opkræve beløbet en gang om året. Når nu kommunerne i forvejen sætter beløbene ned, så kan de lige så godt fjerne dem helt næste år, siger regionsformand Jørgen Simonsen, Dansk Byggeri.

Store forskelle
Det er postnummeret, det bestemmer prisen for kommunens administration af genbrugspladserne. I ti af landets kommuner koster det ikke noget for virksomhederne, mens det i 45 kommuner koster mellem 250 og 449 kroner.

- Dansk Byggeri mener, at gebyret skal væk. Affaldshåndtering er en kommunalopgave og bør finansieres over skatten. Der er virksomheder, som slet ikke bruger genbrugspladserne, og de skal også betale. Desuden er gebyrerne så små, at de ofte bliver spist op af omkostningerne til opkrævning og kontrol af betaling og eventuelle rykkere, siger Torben Liborius, erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri.

Det er op til den enkelte kommune hvert år at bestemme, hvor meget det skal koste virksomhederne at kunne benytte genbrugspladserne.

Formand for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen, telefon 40 50 26 40, info@nordtag.dk
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordsjælland Niels Tolstrup, telefon 20 65 98 40,
nth@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk