Virksomheder i Albertslund betaler landets højeste beløb for genbrugspladsen

Når en virksomhed ligger i Albertslund Kommune, skal den af med et årligt gebyr på 1040 kroner uanset, om den benytter kommunens genbrugspladser. I Gentofte koster det kun 252 kroner.

Regningen for kommunens administration af erhvervsaffald svinger fra 252 til 1040 kroner i 2018 i Hovedstadsområdet. Gennemsnittet for de 17 kommuner er 541 kroner. Dermed har Hovedstadsområdet landets højeste gennemsnit og ligger langt over landsgennemsnittet på 326 kroner.

Det hører dog med, at mange af kommunerne i Hovedstadsområdet har sat gebyret ned. Selv om Albertslund har landets højeste gebyr i 2018, så har kommunen sat det 677 kroner ned i forhold til sidste år.

- Jeg synes, det er forkert at betale gebyr for at kommunens administration af genbrugspladserne. Det er jo ikke gratis for os at bruge genbrugspladsen. Faktisk er det temmelig dyrt for os håndværkere at komme af med det affald, vi får, når vi udfører arbejde for hr. og fru Jensen. Desuden er det ikke rimeligt, at virksomheder, som aldrig skal på genbrugspladsen, betaler et gebyr, siger Mads Raaschou, formand for Dansk Byggeri Hovedstaden.

Store forskelle
Det er postnummeret, det bestemmer prisen for kommunens administration af genbrugspladserne. I ti af landets kommuner koster det ikke noget for virksomhederne, mens det i 45 kommuner koster mellem 250 og 449 kroner.

- Dansk Byggeri mener, at gebyret skal væk. Affaldshåndtering er en kommunal opgave og bør finansieres over skatten. Der er virksomheder, som slet ikke bruger genbrugspladserne, og de skal også betale. Desuden er gebyrerne så små, at de ofte bliver spist op af omkostningerne til opkrævning og kontrol af betaling og eventuelle rykkere, siger Torben Liborius, erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri.

Det er op til den enkelte kommune hvert år at bestemme, hvor meget det skal koste virksomhederne at kunne benytte genbrugspladserne.

Formand for Dansk Byggeri Hovedstaden Mads Raaschou, telefon 28 44 00 88, mads@raaschou.as
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Hovedstaden Niels Tolstrup, telefon 20 65 98 40, nth@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk