Virksomheder i Aalborg betaler tre gange så meget som i Thisted for genbrugspladsen

Når en virksomhed ligger i Aalborg Kommune, skal den af med et årligt gebyr på 660 kroner for at uanset, om den benytter kommunens genbrugspladser. I Thisted koster det kun 185 kroner, og på Læsø er det helt gratis.

Regningen for kommunens administration af erhvervsaffald svinger fra nul til 660 kroner i Nordjylland. Gennemsnittet for de 11 kommuner i Nordjylland er 293 kroner. Generelt er gebyrerne i Nordjylland faldet i de senere år.

- Det er positivt, at gebyrerne falder. Men jeg synes, de helt skal afskaffes. Kommunerne bruger ressourcer på at opkræve gebyrerne, og de må kunne finde indtægten et andet sted. Desuden er det jo langt fra alle, der benytter de kommunale genbrugspladser, siger formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm.

Store forskelle
Det er postnummeret, det bestemmer prisen for kommunens administration af genbrugspladserne. I ti af landets kommuner koster det ikke noget for virksomhederne, mens det i 45 kommuner koster mellem 250 og 449 kroner.

- Dansk Byggeri mener, at gebyret skal væk. Affaldshåndtering er en kommunalopgave og bør finansieres over skatten. Der er virksomheder, som slet ikke bruger genbrugspladserne, og de skal også betale. Desuden er gebyrerne så små, at de ofte bliver spist op af omkostningerne til opkrævning og kontrol af betaling og eventuelle rykkere, siger Torben Liborius, erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri.

Det er op til den enkelte kommune hvert år at bestemme, hvor meget det skal koste virksomhederne at kunne benytte genbrugspladserne.

Formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm, telefon 24 88 71 71, hkh@ncc.dk
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordjylland Peter H. Wagner, telefon 25 66 63 09, phw@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk