Virksomheder i Aalborg betaler tre gange så meget som i Thisted for genbrugspladsen

Når en virksomhed ligger i Aalborg Kommune, skal den af med et årligt gebyr på 660 kroner for at uanset, om den benytter kommunens genbrugspladser. I Thisted koster det kun 185 kroner, og på Læsø er det helt gratis.

Regningen for kommunens administration af erhvervsaffald svinger fra nul til 660 kroner i Nordjylland. Gennemsnittet for de 11 kommuner i Nordjylland er 293 kroner. Generelt er gebyrerne i Nordjylland faldet i de senere år.

- Det er positivt, at gebyrerne falder. Men jeg synes, de helt skal afskaffes. Kommunerne bruger ressourcer på at opkræve gebyrerne, og de må kunne finde indtægten et andet sted. Desuden er det jo langt fra alle, der benytter de kommunale genbrugspladser, siger formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm.

Store forskelle
Det er postnummeret, det bestemmer prisen for kommunens administration af genbrugspladserne. I ti af landets kommuner koster det ikke noget for virksomhederne, mens det i 45 kommuner koster mellem 250 og 449 kroner.

- Dansk Byggeri mener, at gebyret skal væk. Affaldshåndtering er en kommunalopgave og bør finansieres over skatten. Der er virksomheder, som slet ikke bruger genbrugspladserne, og de skal også betale. Desuden er gebyrerne så små, at de ofte bliver spist op af omkostningerne til opkrævning og kontrol af betaling og eventuelle rykkere, siger Torben Liborius, erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri.

Det er op til den enkelte kommune hvert år at bestemme, hvor meget det skal koste virksomhederne at kunne benytte genbrugspladserne.

Formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm, telefon 24 88 71 71, hkh@ncc.dk
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordjylland Peter H. Wagner, telefon 25 66 63 09, phw@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk

Dansk Byggeri: Politikerne svigter de små virksomheder14.8.2018 07:45pressemeddelelse

Danmarks erhvervsliv er domineret af helt små virksomheder med under 10 ansatte. De udgør 93 procent af samtlige danske virksomheder. Men når politikerne tager initiativer, der skal lette hverdagen for erhvervslivet, bliver de små overset. Det skal der gøres noget ved, mener Dansk Byggeri, der er klar med 12 helt konkrete forslag, som med små midler vil gavne ikke bare mikrovirksomhederne men hele samfundsøkonomien.

SF og Dansk Byggeri: Millioninvesteringer i skolernes indeklima nødvendige13.8.2018 09:28pressemeddelelse

Når en del af skoleeleverne starter på et nyt skoleår efter sommerferien på mandag, bliver det i klasseværelser med ulovlig ventilation, for høje temperaturer og skimmelsvamp i hjørnerne. På hver femte af de skoler, Arbejdstilsynet kontrollerede sidste år, var den gal med indeklimaet. Det er under al kritik, mener SF og Dansk Byggeri, der er klar med et fælles forslag til at rette op på situationen.