Virksomheder har brug for blød coronalanding

Den økonomiske ekspertgruppe, der skal rådgive regeringen om at komme med input til næste fase af genåbningen og udfasning af de økonomiske hjælpepakker, er i dag kommet med sine anbefalinger. TEKNIQ Arbejdsgiverne kvitterer for et fokus på, at økonomien skal stimuleres, men frygter en hård landing med udfasning af hjælpepakker i juli.
Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ.
Yderligere oplysninger: Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ.

Den økonomiske ekspertgruppe, som regeringen har nedsat, er i dag kommet med sine anbefalinger til, hvordan coronahjælpepakkerne til dansk erhvervsliv skal udfases. Hovedlinjerne i anbefalingerne er, at hjælpepakkerne skal stoppe i juli, at der fortsat gives hjælp til at sikre likviditet i virksomhederne, og at arbejdsfordelingsmodellen styrkes.

Selvom opgaven var at give råd til udfasningen af hjælpepakkerne, så løfter ekspertgruppen også sløret for, at de mener, der er behov for en genopretning af dansk økonomi. Det stemmer overens med De Økonomiske Råds udmelding tidligere på ugen.

”Vismændene sagde det helt tydeligt: Fald i efterspørgslen afhjælpes bedst ved ekspansiv finanspolitik. Vi skal altså have gang i værktøjskassen med stimuli, så vi kan sikre, at virksomhederne eksempelvis tør investere i digitalisering, og at danskerne ikke holder unødigt fast i deres penge og fx tør hyre en el- eller vvs-installatør til at energirenovere boligen,” siger Troels Blicher Danielsen, administrerende direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal, og fortsætter:

”Men vi skal stadig gå på to ben. Det har jo hele tiden været klart, at hjælpepakkerne var en midlertidig håndsrækning, men det er afgørende at sikre en gradvis udfasning, så virksomhederne ikke falder ud over en klippekant, når hjælpepakkerne stopper fra den ene dag til den anden. Her synes jeg, at ekspertgruppen lægger op til en hård landing for virksomhederne,” siger Troels Blicher Danielsen.

Den økonomiske ekspertgruppe peger også på, at der er behov for en trepartsforhandling om arbejdsdelingsmodellen, hvor overenskomsterne giver mulighed for at hjemsende medarbejdere med supplerende dagpenge.

”Vi stiller gerne op til en drøftelse, hvis regeringen inviterer os i kølvandet på ekspertgruppens anbefaling. Her gælder det naturligvis om at fastholde det helt centrale princip om, at virksomhederne har ledelsesretten og fleksibiliteten til at tilpasse sig, når markedet udvikler sig,” siger Troels Blicher Danielsen.

Den økonomiske ekspertgruppe fremhæver desuden, at politikerne skal have blik for de virksomheder, der ikke blevet tvunget til at lukke, men som i den første tid havde ordrer i bogen, der betød, at de kunne holde aktiviteten oppe – men hvor der nu ikke kommer flere ordrer ind. Her kan der være behov for særlige initiativer.

”Mange virksomheder oplever, at telefonen er blevet stille, og at der ikke længere lander så mange mails i indbakken. Når der ikke kommer nye ordrer ind, skaber det en stor bekymring for fremtiden, for krisen kommer til at trække spor både i resten af 2020 og formentlig også længere endnu. Og for netop disse virksomheder kan der være behov for en blødere økonomisk landing,” siger Troels Blicher Danielsen.

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 72 14 20 17

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ.
Yderligere oplysninger: Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.