Virksomheder forsømmer efteruddannelse

I en undersøgelse blandt tillidsrepræsentanter i Dansk Metal svarer kun fire ud af ti, at den virksomhed, de arbejder på, bruger efteruddannelse målrettet for at øge kompetencerne blandt de ansatte.

De nye tal viser en markant tilbagegang i forhold til en lignende undersøgelse sidste år, hvor halvdelen af Dansk Metals tillidsrepræsentanter arbejdede på en virksomhed, hvor efteruddannelse var et fokusområde.

”Det er helt skævt, at virksomhederne ikke bruger meget mere energi på at udvikle kompetencerne hos deres ansatte. Det er jo netop de ansatte, der skal holde virksomhederne konkurrencedygtige ved hele tiden at leve op til stadig skrappere konkurrencekrav. Et godt eksempel er digitaliseringen af industriproduktionen, hvor man altså ikke kan sætte en pladesmed til at programmere en robot, hvis ikke han får den rette efteruddannelse”, siger forbundsformand i Dansk Metal Claus Jensen.

Ifølge undersøgelsen fra Dansk Metal er AMU-kurser den mest populære form for opkvalificering, og 68 procent af de virksomheder, der arbejder med opkvalificering, anvender AMU-kurser som led i deres opkvalificeringsproces. Siden 2009 er antallet af AMU-årselever dog faldet med mere end 50 procent.

Det er især manglende vilje hos virksomhedslederne og blandt medarbejderne selv, der er de primære barrierer for at tage efteruddannelse, viser undersøgelsen. Derfor mener Dansk Metal, at mere information om efteruddannelsesmuligheder og bedre mulighed for at kombinere efteruddannelse med arbejde kan være en løsning.

”Både den enkelte medarbejder og ledelsen på virksomheden skal selvfølgelig kunne se fordelene i at forfine sine færdigheder med efteruddannelse. Der er gang i produktionen i den danske industri, og det har nok fået mange virksomheder til at ”drifte” for at følge med efterspørgslen. Men det er ikke en holdbar strategi i længden, hvis man ikke udnytter den merværdi, efteruddannelse kan skabe for virksomheden”, siger Claus Jensen.

Undersøgelse viser også, at de større virksomheder med mere end 100 ansatte er markant bedre til at opkvalificere medarbejderne end de mindre virksomheder. I 2016 er det knap halvdelen af tillidsrepræsentanterne fra de større virksomheder, der er på en arbejdsplads, der aktivt søger at øge medarbejdernes kompetencer. Blandt tillidsrepræsentanterne fra de mindre virksomheder er det kun hver tredje.

”I industriens overenskomst har man faktisk ret til efteruddannelse. Ligesom man har ret til ferie. Alt for mange udnytter ikke deres ret til efteruddannelse, men jeg har altså stadig til gode at møde en medarbejder, der har sprunget sin ferie over, fordi ’der er travlt i firmaet’. Så ansvaret ligger i høj grad også hos den enkelte”, siger forbundsformand i Dansk Metal Claus Jensen.

Se hele undersøgelsen fra Dansk Metal her

Yderligere info og kommentarer:

Forbundsformand i Dansk Metal Claus Jensen via pressechef Jens Dissing Munk, telefon 30178874