Vintertid: Så mange bilister har problemer i mørket

På søndag stiller vi igen uret en time tilbage, og med vintertiden bliver de lyse dage erstattet med mørke eftermiddage og tidlige aftener. Og for mange danske bilister betyder det samtidig store udfordringer i trafikken, viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige Forsikring.

Den lyse tid er endegyldigt ved at være slut, og det betyder igen nye udfordringer for danske bilister, når de skal navigere i trafikken i mørket. Ni ud af ti bilister erkender, at de har svært ved at se 'bløde trafikanter', som cyklister, fodgængere og motionister, i de mørke måneder.

Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige Forsikring.

I samme undersøgelse erkender næsten halvdelen af de danske bilister, at de er endt i farlige situationer, fordi de har overset en cyklist i mørket.

Og de høje tal bør få både bilister og 'bløde' trafikanter til at tænke sig om og tage sig en række forholdsregler i forbindelse med starten på de mørke måneder, lyder det fra Henrik Sagild, der er skadedirektør i Gjensidige Forsikring.

- Som bilist har du kun meget få øjeblikke til at bremse op, hvis der pludselig dukker en cyklist eller fodgænger op i mørket, så derfor bør man som udgangspunkt sørge for at bruge mere tid på at orientere sig, inden man eks. foretager et sving, lyder det fra Henrik Sagild, der dog peger på, at der findes en simpel løsning, der kan modvirke mange uheld hos fodgængere og cyklister.

- For cyklister gælder det selvfølgelig, at man altid skal have lys på. Men derudover kan reflekser gøre en kæmpe forskel i forhold til at blive synlig i trafikken både for cyklende og gående, og det er en meget lille ting at sørge for i forhold til, hvor meget mere sikker, man bliver i trafikken, lyder det fra Henrik Sagild.

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring i september 2019 blandt 1052 repræsentativt udvalgte danskere.

Har du som bilist nogensinde overset en cyklist så det skabte en farlig situation?

• Ja, og det skabte en trafikulykke 3%
  • Ja, men det skabte ikke en trafikulykke 46%
  • Nej 49%
  • Ved ikke 3%

Synes du, at det er svært at se cyklister, fodgængere og motionister i den mørke tid/vintermånederne, når det er mørkt?

• Ja, det kan være svært at se cyklister 81%
  • Ja, det kan være svært at se fodgængere 68%
  • Ja, det kan være svært at se motionister 58%
  • Nej 5%
  • Ved ikke 4%

Bærer du, som cyklist, ekstra reflekser, refleksvest eller lygter i de mørke måneder?

• Ja, har ekstra reflekser på tøjet 14%
  • Ja, har refleksvest på 14%
  • Ja, har ekstra lygter på cykel/hjelm (udover normale cykellygter) 11%
  • Ja, har cykellygter på cyklen 57%
  • Jeg gør noget andet for at være mere synlig (notér) 2%
  • Jeg cykler ikke i vintermånederne 20%
  • Jeg cykler slet ikke 6%
  • Nej 9%

Gjensidige er et af de ledende nordiske skadeforsikringsselskaber, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.900 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også bank, pension og opsparing. Driftsindtægterne var 26 mia. NOK i 2018, mens forvaltningskapitalen udgjorde 157 mia. NOK.