Tivoli A/STivoli A/STivoli A/S

Vinternöje på Tivoli i februari

Den nya säsongen Vinter på Tivoli pågår 1–24 februari 2019, när många har sportlov eller vinterlov. Parken förvandlas till ett magiskt vinteräventyr med en 300 kvadratmeter stor isbana under ett tak av ljusslingor, nya ljusscenografier, massor av öppna åkattraktioner och många möjligheter att äta gott. Samtidigt bidrar Tivoli till Copenhagen Light Festival i februari. Båda nämns av Lonely Planet som anledningar till att Köpenhamn knep förstaplatsen som staden man ska besöka under 2019.

Her ses Tivolis hovedallé under Vinter i Tivoli. Foto: Lasse Salling

Ta en tur till Köpenhamn i februari. Ett lysande vinteräventyr tar plats på Tivoli när den nya säsongen Vinter på Tivoli bjuder på strålande upplevelser för alla som är trötta på mörker och kyla. Det blir skridskoturer under ett glimmande tak av ljusslingor, mys med familjen i Pingonesien, roliga attraktionerna och unika ljusinstallationer.

Unika ljusinstallationer

Tillsammans med Copenhagen Light Festival https://copenhagenlightfestival.org/ ser Tivoli till att det blir en lysande februari med spännande ljusinstallationer. Det blå och vita ljuset under Vinter på Tivoli skiljer sig markant från de andra Tivoli-säsongerna, och de olika installationerna är skapade särskilt för denna säsong. Till exempel lyser elva vita svanar upp Tivoli-sjön som en påminnelse om H. C. Andersen-sagan De vilda svanarna. Framför Nimb Hotel strålar den ikoniska isbanan, nu med ljuseffekter i isen när man åker på den. Även Nimbs fasad lyses upp med en ljusshow. Längs Tivoli-sjön svävar Olafur Eliassons 33 lampor Little Sun Light Swarm mellan träden och på sjön visas omväxlande ljusshowerna Völvans spådom och Tango Jalousie. Völvans spådom är den dramatiska historien om ragnarök ur den nordiska mytologin med laserljusshow och illuminationer på vattnet, och Tango Jalouise-showen är uppbyggd kring Jacob Gades odödliga evergreen.

Nöjen för hela familjen

Det finns massor av möjligheter att ha det mysigt med familjen på Tivoli i vinter. I ett litet byområde på Plænen reser sig en 15 meter hög specialdesignad igloo med namnet Pingonesien. Byområdet är baserat på Rasmus Nalle-världen och Pingo-figuren. Inuti igloon finns vinteraktiviteter med olika teman, där energiska, yngre gäster kan stoja runt i rutschbanor, utmana sig själva på klätterväggen eller ha snöbollskrig. Attraktionerna i Det muntre Hjørne och några till är stängda på grund av reparation och underhåll, men över 20 andra är öppna under Vinter på Tivoli – bland annat Bjergrutschebanen, Vertigo och den senaste attraktionen Tik Tak.

Love is in the air

Till Alla hjärtans dag 14 februari blir det romantik på Tivoli, och restaurangerna serverar kärleksmenyer, gästerna kan skriva kärlekshälsningar på hjärtan på bron över Tivoli-sjön och ta en kysselfie på Kyssebænken.

Tid för fika och smörgås

När kylan biter kan man värma sig i de många mysiga matställena på Tivoli. Passa på att prova en ”snögubbekokosboll” eller en iskristalls-cupcake till kaffet eller den varma chokladen på det eleganta konditoriet Cakenhagen, som har utsikt över den vackra isbanan. På Fru Nimb och Hallernes Smørrebrød i Tivoli Food Hall kan ni stilla hungern med danska smørrebrød när de är som bäst. Det finns mycket att välja bland när det gäller mat: Tivoli är den plats i Köpenhamn där det finns flest restauranger på ett ställe. Det nyaste restaurangen är den mysiga Gemyse, som har en egen liten trädgård och ett växthus. Här är det fokus på det gröna köket. Condé Nast Traveler utsåg nyligen Gemyse till en av 22 restauranger i Köpenhamn att äta på, och Gemyse rekommenderas i Guide Michelin.

Tivoli Hjørnet och Tivoli Food Hall med matställen, restauranger och designbutik är naturligtvis också öppna inifrån parken under Vinter på Tivoli. 1–7 februari kan gästerna på Tivoli delta i Tivoli Dining Week. Då bjuder parkens restauranger på många matupplevelser med särskilt utvalda menyer till ett fast pris.

Mette Rou Lund
Kommunikationskonsulent, Brand & Kommunikation
Communications Consultant, Brand & Communications

T +45 22237213
melu@tivoli.dk

Vesterbrogade 3, 1630 København V
www.tivoli.dk

Her ses Tivolis hovedallé under Vinter i Tivoli. Foto: Lasse Salling

Tivoli København tager hul på ny vintersæson10.1.2019 08:03Pressemeddelelse

Det vakte opsigt nationalt og internationalt, da Tivoli i København i 2018 for første gang i Havens historie inviterede gæsterne indenfor til den ny vintersæson i februar. Blandingen af lysdesign, snescenografier og vinteraktiviteter var så populær, at sæsonen nu videreudvikles med flere og nye aktiviteter. I 2019 bliver der bl.a. et nordlystema, en nyudviklet virtual reality-oplevelse, flere kørende forlystelser toppet op med underholdning i Glassalen og Koncertsalen. Tivoli er også bidragyder til Copenhagen Light Festival, der finder sted i København i åbningsperioden. Vinter i Tivoli åbner 1.2.19 og lukker 24.2.19. Dermed ligger både vinterferien, Valentinsdag og kinesisk nytår i perioden.

Nye millionforlystelser på vej til Tivoli i København7.1.2019 08:24Pressemeddelelse

Der er gode nyheder til alle forlystelsesentusiaster i Sverige, når Tivoli i 2019 investerer millioner af kroner i forlystelsesnyheder. Tivoli investerer alene i år for ca. 100 millioner kroner i forlystelserne, når ældre forlystelser erstattes med nye. Der kommer bl.a. antennefri Radiobiler og rutsjebanen Odinexpressen erstattes efter 30 mio gæsteture af Mælkevejen. Børnerutsjebanen Karavanen udskiftes, så turen bl.a. bliver længere, og 3-i-1-forlystelsen Fatamorgana bliver markant vildere. Det historisk høje antal forlystelsesnyheder får løbende premiere i 2019.

Nytår i Tivoli i København27.12.2018 10:37Pressemeddelelse

Den 175 år gamle forlystelseshave Tivoli i København mærker, at de svenske turister har taget godt imod, at Carstensen Have har åbent hele dagen på årets sidste dag. I år kan mange restauranter enten melde alt udsolgt eller kun få ledige borde tilbage til Nytårsaften. Der er dog fortsat mulighed for de hurtige at sikre sig et bord inde i Tivoli på enkelte restauranter. Herefter henviser vi til Tivoli Food Halls mange madstader, så ingen går forgæves efter mad og drikke hos os på årets sidste dag.