Vinterberedskabet skal være klar denne vinter

Vinteren er over os, og ITD opfordrer i år til, at kommunerne og Vejdirektoratet gør en ekstra indsats for at kunne rykke ud, når sneen kommer. Sneglatte veje og manglende snerydning på terminaler og andre steder, hvor der skal læsses og losses, kan skabe farlige situationer i trafikken og problemer for godstransporten. Derfor opfordrer ITD til, at alle aktører ser en ekstra gang på vinterberedskabet, inden sneen rammer.

Jo hurtigere der kan reageres, når vejrudsigten melder om sne, jo mindre bliver risikoen for, at sneen lammer trafikken og forsinker transporten af gods og varer.

- Vinteren har ikke for alvor vist tænder endnu, men vi ved, at sneen kommer. Og når det sker, er det afgørende, at beredskabet er effektivt og hurtigt ude. For hver time tæller, hvis trafikken lammes af sne. Og det går både ud over vognmænd og de virksomheder, der ikke kan få leveret deres varer, hvis der ikke ryddes sne og saltes i tide, udtaler Henriette Kjær, politisk chef i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Selvom der generelt er et effektivt vinterberedskab i Danmark, så var der store udfordringer, da sneen ramte landet i februar i år. Derfor opfordrer ITD til, at også godsterminaler og virksomheder, der skal modtage varer, ser en ekstra gang på vinterberedskabet.

- Vi så sidste vinter, at mange af vores vognmænd havde problemer med at komme frem på grund af mangelfuld snerydning. Det var særligt på de mindre kommuneveje, men også hos virksomheder, som ikke havde saltet og ryddet sne i tide. Så vi opfordrer i år til, at man forbereder sig på vintervejret og opruster de steder, hvor der var problemer sidste gang, siger Henriette Kjær.

Det er Vejdirektoratet, der har ansvaret for bekæmpelse af glat føre på statsvejnettet, mens kommunerne varetager snerydningen på de kommunale veje.

Læs mere om regler og forpligtelser om snerydning her.

Opfordring til campister – husk parkeringsreglerne på rastepladserne15.7.2022 11:23:57 CEST | Pressemeddelelse

Der er mangel på rastepladser til lastbiler, og problemet forværres, når campingvogne på sommerferie bruger lastbilernes sparsomme parkeringspladser langs motorvejene. Derfor opfordrer ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, til, at bilister med campingvogne husker parkeringsreglerne. For lastbilchaufførerne er afhængige af rastepladserne, når de skal holde deres hvil.

Ny vejafgift for lastbiler spænder ben for den grønne omstilling24.6.2022 17:00:06 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen præsenterede i dag en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, som skal gælde fra 2025. Men det er et fejltrin, at afgiften ikke følges op af støtteordninger til grøn omstilling af lastbiler. For selvom der åbnes for at køre med længere og tungere lastbiler, vil afgiften stadig være en skatteskrue, som fører til højere priser på transport og i værste fald forsinker den grønne omstilling af lastbiler.

Den kommende CO2 differentierede vejafgift skal ikke blive en skatteskrue16.6.2022 15:14:42 CEST | Pressemeddelelse

Politikerne forhandler i øjeblikket om udformningen af en kommende kilometerbaseret vejafgift på de danske veje. Men hvis den kommende roadpricing for lastbiler skal have den ønskede CO2 effekt, så skal provenuet føres tilbage til grøn omstilling af transportbranchen, og varebiler skal indtænkes i ordningen, lyder det fra ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.