Vinterberedskabet skal være klar denne vinter

Vinteren er over os, og ITD opfordrer i år til, at kommunerne og Vejdirektoratet gør en ekstra indsats for at kunne rykke ud, når sneen kommer. Sneglatte veje og manglende snerydning på terminaler og andre steder, hvor der skal læsses og losses, kan skabe farlige situationer i trafikken og problemer for godstransporten. Derfor opfordrer ITD til, at alle aktører ser en ekstra gang på vinterberedskabet, inden sneen rammer.

Jo hurtigere der kan reageres, når vejrudsigten melder om sne, jo mindre bliver risikoen for, at sneen lammer trafikken og forsinker transporten af gods og varer.

- Vinteren har ikke for alvor vist tænder endnu, men vi ved, at sneen kommer. Og når det sker, er det afgørende, at beredskabet er effektivt og hurtigt ude. For hver time tæller, hvis trafikken lammes af sne. Og det går både ud over vognmænd og de virksomheder, der ikke kan få leveret deres varer, hvis der ikke ryddes sne og saltes i tide, udtaler Henriette Kjær, politisk chef i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Selvom der generelt er et effektivt vinterberedskab i Danmark, så var der store udfordringer, da sneen ramte landet i februar i år. Derfor opfordrer ITD til, at også godsterminaler og virksomheder, der skal modtage varer, ser en ekstra gang på vinterberedskabet.

- Vi så sidste vinter, at mange af vores vognmænd havde problemer med at komme frem på grund af mangelfuld snerydning. Det var særligt på de mindre kommuneveje, men også hos virksomheder, som ikke havde saltet og ryddet sne i tide. Så vi opfordrer i år til, at man forbereder sig på vintervejret og opruster de steder, hvor der var problemer sidste gang, siger Henriette Kjær.

Det er Vejdirektoratet, der har ansvaret for bekæmpelse af glat føre på statsvejnettet, mens kommunerne varetager snerydningen på de kommunale veje.

Læs mere om regler og forpligtelser om snerydning her.