VinduesIndustrien

VinduesIndustrien til politikere og private: Hjælp os med at holde produktionen kørende!

Ved at tilrettelægge arbejdet med de nødvendige forholdsregler er det lykkedes den danske vinduesbranche at holde produktionen kørende og ordretilgangen uændret under de nuværende retningslinjer. Håbet er også at kunne være med til at holde hånden under byggeriet.

Afstand mellem - og inddeling af medarbejderne i mindre teams i produktionen og på byggepladser.  Hjemmearbejdspladser for de fleste administrative medarbejdere. Hyppig afspritning af fælles berøringsflader. Frokost på arbejdsstationen og ikke i kantinen. Møder via Skype i stedet for ansigt til ansigt.

Det er blot nogle af de mange tiltag, som VinduesIndustriens medlemsvirksomheder har taget for at opretholde produktionen af vinduer og yderdøre i den nuværende situation.

Den private sektor skal holdes i gang

Der blev lyttet meget opmærksomt hos landets vinduesproducenter, da Statsminister Mette Frederiksen den 11. marts lukkede alle offentlige arbejdspladser, som ikke har en kritisk funktion, ned. Målet var at understøtte, at den private sektor kan fortsætte bedst muligt i længst mulig tid.

- Vores medlemmer tager situationen meget alvorligt. Rundt hos de danske vinduesproducenter er der blevet iværksat omfattende sikkerhedsforanstaltninger med det mål at holde produktionen kørende, fortæller direktør for VinduesIndustrien, Johny H. Jensen.

Flere af virksomhederne havde endda allerede taget deres forholdsregler i ugerne op til statsministerens tale. Og det er der flere grunde til.

- Som leverandører til byggebranchen er det jo ikke kun vores egne arbejdspladser, men også håndværkernes, der er på spil, hvis de ikke modtager de nødvendige byggematerialer, minder Johny H. Jensen om.

1. opfordring: Fremryk planlagte vinduesudskiftninger

En vinduesudskiftning kan bidrage med meget. Det ved de fleste bygningsejere allerede. Men i øjeblikket kan en vinduesudskiftning altså også hjælpe både industrien og byggeriet i Danmark. Derfor håber branchedirektøren at flere private boligejere og offentlige bygningsejere fremskynder planlagte vinduesudskiftninger nu, hvor dansk erhvervsliv har brug for en håndsrækning.

- Det er vigtigt at understrege, at både medarbejderne i vinduesproduktionen og håndværkerne, som skal montere vinduerne efterfølgende, har mulighed for at udføre deres arbejde i respekt for de nye retningslinjer fra myndighederne, siger Johny H. Jensen.

2. opfordring: Justér anlægsloftet

Flere organisationer indenfor byggeriet har anbefalet regeringen at se på kommunernes anlægsloft. Dette ønske har VinduesIndustrien også.

- Ved at fjerne eller tilpasse anlægsloftet, så energirenoveringer bliver undtaget, er der yderligere mulighed for at kommunerne kan sætte gang i nogle af de renoveringer og byggerier, som de allerede har på tegnebrættet. For selv om vinduesproducenterne har indrettet sig, så produktionen kan fortsætte under de nuværende retningslinjer, kræver det, at ordrerne fortsætter med at komme ind. Og her kan kommunerne bidrage uden at det er en decideret støtteforanstaltning. De får jo noget igen, når de bestiller nye vinduer til en af de tomme børnehaver eller kontorbygninger, minder Johny H. Jensen om.

Information om VinduesIndustrien

VinduesIndustrien
Inge Lehmanns Gade 10

Kort om VinduesIndustrien

VinduesIndustrien er en brancheforening for danske vinduesproducenter. Foreningens 46 ordinære medlemmer tegner sig for godt 90 procent af den danske vinduesbranche. Medlemmerne er forpligtet til at leve op til et omfattende sæt af kvalitetskrav, som er specificeret i foreningens tekniske bestemmelser for fremstilling af vinduer og yderdøre.

Foreningen har sit eget kvalitets- og garantimærke, DVV (Dansk Vindues Verifikation), som bliver certificeret og kontrolleret af et uvildigt certoficeringsorgan.