Vinderteam fundet til Danmarks første OPP-skøjtehal

I starten af 2021 skal Østerbros nye skøjtehal stå klar til at tage imod Københavns skøjteløbere. Der er lagt særlig vægt på at skabe et socialt hus, der appellerer bredt til foreningslivet, herunder både unge og gamle, familier samt klubmedlemmer, der dyrker kunstskøjteløb og ishockey.

Skøjtehallen opføres og drives som et Offentligt Privat Partnerskab (OPP), og Københavns Kommune har valgt, at ejendomsforvaltningsselskabet DEAS og totalentreprenør CASA skal stå for opførelse samt indvendig og udvendig vedligehold af skøjtehallen i de første ca. 24 år, mens Københavns Kommune står for finansiering og daglig drift.

Skøjtehallen byder på én isbane på 30x60 meter med service- og klubfaciliteter til hallens brugere samt publikumsområder med plads til 500 tilskuere, heraf 300 siddepladser og 200 ståpladser.

Hallen bliver en del af et helt nyt bykvarter ved Østre Gasværk. Der er tænkt nøje over at integrere den arkitektonisk i området, og der etableres en helt ny plads ud mod de kommende boligområder og Østre Gasværk.

Højt serviceniveau og fokus på brugerne

Det er et erfarent team, der skal løfte opgaven. DEAS og CASA står også bag Retten i Svendborg, der stod klar i juni 2016, afleveret til tiden til den aftalte pris. I alt er dette det 10. OPP-projekt for DEAS, mens det er CASA’s 6. OPP-projekt.

”Vores team ser frem til at levere en totaløkonomisk løsning i høj kvalitet. Der er mange tekniske løsninger, der skal spille sammen, når man drifter en skøjtehal. Og vi har lagt vægt på at etablere et højt serviceniveau i forhold til både det langsigtede vedligehold og en hurtig løsning af de daglige opgaver. Det er naturligvis vigtigt, at isen hele tiden er optimal for brugerne,” siger Lars Olaf Larsen, afdelingsdirektør med ansvaret for OPP og OPS i DEAS.

I CASA er fokus på, i samarbejde med Københavns Kommune, at udvikle en skøjtehal, der tager højde for de behov, brugerne har til en skøjtehal.

Kim Bech Tuominen, Senior Developer i CASA A/S siger: ””Vi har i tilbudsfasen haft en rigtig god dialog med Københavns Kommune, hvor vi bl.a. i fællesskab har besigtiget Vojens og Gentofte Skøjtehal. Vi har derfor fået gode input herunder til materialevalg mv. fra øvrige skøjtehaller i Danmark. For at sikre en gennemarbejdet løsning har vi desuden fået gode input fra de fremtidige brugere. Vi er overbeviste om, at ishockeyspillerne og skøjteløberne får stor glæde af skøjtehallen på Østerbro, der bl.a. opfylder de internationale mål og får en god tilskuerkapacitet.”

Bygningens panoramavinduer vender ud mod fodboldarealerne og det store Svanemølleværk mod nord, mens der mod øst etableres et P-hus, der både kan anvendes af hallens gæster og beboerne i de fremtidige boliger.

Om OPP

Kernen i OPP er, at det offentlige finder private leverandører til ikke blot at gennemføre et byggeprojekt, men også den fremtidige drift. Den private part får altså ikke blot ansvar for byggeriet, men også for efterfølgende vedligehold og driftsopgaver.

Fakta: Østerbro Skøjtehal

Konsortium: CASA (opførelse) og DEAS (vedligehold og administration af OPP-selskabet)
Bygherre: Københavns Kommune
Areal: 5.000 m2 samt 7.500 m2 P-hus (opførelse i alm. entreprise)
Placering: På den sydlige del af Østre Gasværksgrunden på Østerbro i København.

CASA: Senior Developer Kim Bech Tuominen, telefon 21 18 31 88
DEAS: Afdelingsdirektør Lars Olaf Larsen, telefon 40 45 25 80

Kort om CASA
CASA A/S er en af Danmarks førende virksomheder inden for udvikling og opførelse af fast ejendom. CASA har landsdækkende aktiviteter og en årlig omsætning på omkring DKK. 1,6 mia. og er med en ambitiøs strategi i fortsat vækst. CASA A/S opfører alle former for byggeri i total- og hovedentreprise, herunder også indenfor OPP-markedet. www.casa-as.dk.

DEAS A/S er et af Danmarks førende ejendomsforvaltningsselskaber. Selskabet består af fem forretningslinjer: Ejendomsadministration, Property Asset Management, Facility Services, Mæglervirksomhed og Offentlig-Privat Partnerskab (OPP). DEAS administrerer cirka 2.000 ejendomme med cirka 76.000 lejemål. www.deas.dk.

2000 Frederiksberg, Danmark

+45 70 30 20 20http://www.deasgroup.com