Vinderne af Produktprisen 2020

Coop hylder små danske fødevareproducenter. Her er årets 5 vindere...

Hele 106 danske producenter havde tilmeldt sig landets største produktpris og nu er vinderne kåret i kategorierne mad, drikke, konfekture og innovation. Produktprisen 2020 er et samarbejde mellem Coop og Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem, der med prisen vil hylde danske produkter, som fortjener at komme frem i lyset og ud på hylderne i landets butikker.

Finalen i den store landsdækkende produktpris bliver normalt afholdt i forbindelse med kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem på Bornholm. I år blev finalen afviklet live lørdag den 20. juni på sociale medier direkte fra Hotel- og Restaurantskolen i Valby. Tolv finalister dystede om de fire priser. Producenterne Fonda Rørt, SiWu Distillery, Cocohagen, Cph, vandt priserne i hhv. mad, drikke, konfekture og innovation. Virksomheden SEiMEi vandt en særlig publikumspris for deres jordbær sodavand.

Vindere af Produktprisen 2020

Mad
Fondpacho fra Fonda Cph

Drikke
SiWu Akvavit fra SiWu Distillery

Konfekture
Barista Bliss Bite fra Cocohagen

Innovation
Hønsesalat fra RØRT

Publikumspris
WiSH Jordbær sodavand by SEiMEi

106 produkter fra hele landet er blevet smagt og testet i landets største produktpris og 12 producenter blev udvalgt til at dyste i finalen. I dommerpanelet sad Hanna Schaldemose fra Coop, topkokkene Thomas Rode, Francis Cardenau, Mads Battefeld, Mikkel Maarbjerg samt sommelier Simon Olesen. Formålet med prisen er at påskønne innovative løsninger i udviklingen af lokale produkter inden for mad, drikke og konfekture og være med til at synliggøre gode eksempler på, hvordan innovation og nytænkning kan betyde alverden for et lokalt produkt.

Jean-Michel Grønnegård Deleuran fra virksomheden RØRT er stolt og beæret over prisen:

“Det betyder rigtig meget og er en vild kulmination på nogle turbulente måneder. Som stadeholder i Torvehallerne ramte Covid-19 hårdt, men tvang mig samtidig til at udforske nye muligheder – nemlig at udvikle en innovativ linje med pålægssalater til detailhandlen med ren smag af de gode råvarer og helt uden tilsætningsstoffer. At opnå denne kvalitetsstempling fra et dommerpanel af topkokke og Coop-repræsentanter er et kæmpe boost, og jeg glæder mig til at arbejde videre for at sikre at mit produkt kommer ud på hylderne i det ganske land”.

Vinderne af produktpriserne får bl.a. mulighed for at videreudvikle produktet med Sol over Gudhjems ekspertpanel, der kan hjælpe de små producenter med produktudvikling, branding og PR, vækst, salg og eksport, samt mulighed for at testsælge finaleproduktet i udvalgte Coop-butikker (Irma, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Kvickly).

Der tænkes mere innovativt end nogensinde

Danske varer er i høj kurs og Coop vil gerne kunne tilbyde forbrugerne et endnu bredere udvalg af danske kvalitetsvarer, fortæller Hanna Schaldemose, ansvarlig for lokale varer i Coop:

Det var en stor fornøjelse at kåre vinderne af Produktprisen 2020, hvor innovationsniveauet var utroligt højt og gav os nogle fantastiske smagsoplevelser. Jeg glæder mig til at arbejde videre med vinderprodukterne og se deres potentiale folde sig ud. Produktprisen er for os en mulighed for at opdage nye, lokale produkter, som måske har levet en skjult tilværelse, men som i høj grad fortjener at komme frem i rampelyset.”

LINK TIL BILLEDER AF VINDERE AF PRODUKTPRISEN 2020

Ansvarlig for lokale varer i Coop

Hanna Schaldemose

M: hanna.schaldemose@coop.dk