Vinderne af Produktprisen 2020
Hele 106 danske producenter havde tilmeldt sig landets største produktpris og nu er vinderne kåret i kategorierne mad, drikke, konfekture og innovation. Produktprisen 2020 er et samarbejde mellem Coop og Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem, der med prisen vil hylde danske produkter, som fortjener at komme frem i lyset og ud på hylderne i landets butikker.
Finalen i den store landsdækkende produktpris bliver normalt afholdt i forbindelse med kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem på Bornholm. I år blev finalen afviklet live lørdag den 20. juni på sociale medier direkte fra Hotel- og Restaurantskolen i Valby. Tolv finalister dystede om de fire priser. Producenterne Fonda Rørt, SiWu Distillery, Cocohagen, Cph, vandt priserne i hhv. mad, drikke, konfekture og innovation. Virksomheden SEiMEi vandt en særlig publikumspris for deres jordbær sodavand.
Vindere af Produktprisen 2020
Mad
Fondpacho fra Fonda Cph
Drikke
SiWu Akvavit fra SiWu Distillery
Konfekture
Barista Bliss Bite fra Cocohagen
Innovation
Hønsesalat fra RØRT
Publikumspris
WiSH Jordbær sodavand by SEiMEi
106 produkter fra hele landet er blevet smagt og testet i landets største produktpris og 12 producenter blev udvalgt til at dyste i finalen. I dommerpanelet sad Hanna Schaldemose fra Coop, topkokkene Thomas Rode, Francis Cardenau, Mads Battefeld, Mikkel Maarbjerg samt sommelier Simon Olesen. Formålet med prisen er at påskønne innovative løsninger i udviklingen af lokale produkter inden for mad, drikke og konfekture og være med til at synliggøre gode eksempler på, hvordan innovation og nytænkning kan betyde alverden for et lokalt produkt.
Jean-Michel Grønnegård Deleuran fra virksomheden RØRT er stolt og beæret over prisen:
“Det betyder rigtig meget og er en vild kulmination på nogle turbulente måneder. Som stadeholder i Torvehallerne ramte Covid-19 hårdt, men tvang mig samtidig til at udforske nye muligheder – nemlig at udvikle en innovativ linje med pålægssalater til detailhandlen med ren smag af de gode råvarer og helt uden tilsætningsstoffer. At opnå denne kvalitetsstempling fra et dommerpanel af topkokke og Coop-repræsentanter er et kæmpe boost, og jeg glæder mig til at arbejde videre for at sikre at mit produkt kommer ud på hylderne i det ganske land”.
Vinderne af produktpriserne får bl.a. mulighed for at videreudvikle produktet med Sol over Gudhjems ekspertpanel, der kan hjælpe de små producenter med produktudvikling, branding og PR, vækst, salg og eksport, samt mulighed for at testsælge finaleproduktet i udvalgte Coop-butikker (Irma, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Kvickly).
Der tænkes mere innovativt end nogensinde
Danske varer er i høj kurs og Coop vil gerne kunne tilbyde forbrugerne et endnu bredere udvalg af danske kvalitetsvarer, fortæller Hanna Schaldemose, ansvarlig for lokale varer i Coop:
Det var en stor fornøjelse at kåre vinderne af Produktprisen 2020, hvor innovationsniveauet var utroligt højt og gav os nogle fantastiske smagsoplevelser. Jeg glæder mig til at arbejde videre med vinderprodukterne og se deres potentiale folde sig ud. Produktprisen er for os en mulighed for at opdage nye, lokale produkter, som måske har levet en skjult tilværelse, men som i høj grad fortjener at komme frem i rampelyset.”
LINK TIL BILLEDER AF VINDERE AF PRODUKTPRISEN 2020
Ansvarlig for lokale varer i Coop
Hanna Schaldemose
T: +45 51 59 35 42
Kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem
Mads Marschall
T: +45 21 61 42 23
M: info@sogk.dk
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
400 Coop-butikker donerer påskens overskudsvarer26.3.2024 06:46:14 CET | Pressemeddelelse
Onsdag og lørdag aften inden helligdagene vil organisationen Stop Spild Lokalt (SSL) hente varer i omkring 400 af Coops butikker – varer som ellers ville løbe på datoen, inden påsken er omme. Varerne omfordeles af SSL via deres madoaser i hele Danmark. Det drejer sig først og fremmest om de butikker, der holder lukket i påskehelligdagene, og dermed har overskudsvarer, som ikke kan holde sig, til butikkerne åbner igen efter påske. "I Stop Spild Lokalt oplever vi ved højtiderne et særligt stort pres, ude i familierne, hvor det er ekstra svært at få enderne til at mødes. Derfor er vi glade for, at vi igen i år oplever en stor opbakning fra Coops butikker og en lyst til at donere deres overskudsvarer, så det kan gavne en masse mennesker" siger stifter og direktør af SSL, Rasmus Erichsen. For andet år i træk er påskeuddelingen på højde med juledonationen i forhold til mængden af mad der indsamles og uddeles, antallet af uddelingssteder rundt om i Danmark, og antallet af frivillige, der delt
Nyd havelivet uden at bekymre dig om problematisk kemi: Havehynder og parasoller fra Coop er ikke imprægneret med PFAS21.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
PFAS er en stor gruppe af syntetiske og menneskeskabte kemikalier, som findes i mange forbrugerprodukter. Forskning viser at PFAS er problematisk for både mennesker og miljø. Coop har forbudt og udfaset PFAS gennem de seneste 10 år og har nu nået en ny milepæl. Coop sælger kun PFAS-fri havehynder og parasoller.
Coop sparer 290 ton plast om året med ny pose19.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Coop har udskiftet den hidtidige engangspose med en ny variant, som indeholder meget mindre plast, og det giver store CO2-besparelser i produktionen. Selvom den nye pose er tyndere, så kan den stadig løse kundernes behov for at kunne fragte varer hjem fra butikkerne.
Coop etablerer folkeskov nummer to ved Tistrup18.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Den nye skov optager CO2 og er samtidig et folkeligt projekt, som skal fremme biodiversiteten og skabe nye naturoplevelser i området.
Sustainable Brand Index 2024: Änglamark bliver for andet år i træk opfattet som det mest bæredygtige brand8.3.2024 12:15:37 CET | Pressemeddelelse
De danske forbrugere er blevet mere skeptiske, når de skal vurdere, hvor bæredygtigt et brand er. Mange brands går derfor tilbage i Sustainable Brand Index 2024. Men ikke Änglamark, som indtager førstepladsen for andet år i træk.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum