Vinder af milliongevinst giver masser af penge væk

Fynbo har altid drømt om den store gevinst - så han kunne dele ud til familien

En mand i 50’erne fra Faaborg-Midtfyn Kommune har vundet 2.642.318 kroner på en delt andenpræmie i det europæiske lotteri Eurojackpot.

Den heldige vinder, som er millionær nr. 3788, er udpræget vanemenneske, og køber således altid sine kuponer i  Butik’en Kværndrup.

-Jeg køber også altid det samme. To rækker Eurojackpot til min datter, to rækker til min kone og fire rækker til mig selv. Dertil en Lotto med Joker til om lørdagen. Det plejer at blive 180 kr. i alt. Men den dag stod der en ny medarbejder i kiosken, som vist ikke havde fået det hele med. I hvert fald var beløbet forkert. Jeg overvejede et øjeblik, om jeg bare skulle tage de kuponer, han nu havde slået ind. Men noget sagde mig, at det hele skulle være som det plejede, så han måtte starte forfra. Hvis ikke han havde gjort det, havde jeg ikke vundet. Det er da et vildt tilfælde, siger han til Danske Spil.

Vinderen, der ikke ønsker sit navn frem, opdagede, at han var blevet millionær, da han som vanligt skulle ned og forny sine kuponer ugen efter den trækning, der havde resuleret i en milliongevinst.

- Jeg havde talt med min kone i løbet af ugen om, at der havde været en vinder i vores kiosk. Og jeg kan da også godt sige nu, at jeg havde en fornemmelse af, at det var mig. De kørte først min kone og datters kuponer igennem. Der var ikke noget på. Da min kupon så røg igennem, sagde maskinen et bip, hvilket betyder, at der er en gevinst på over 5000 kr, fortæller han.

Der stod en del mennesker i kiosken, der straks fik noget af en oplevelse. For ejeren af kiosken var lige så nysgerrig som vinderen selv - i forhold til at finde ud af, om det nu var gevinsten på de 2.6 millioner skattefri kroner, der var tale om.

Så alle stod og ventede spændt på, at kioskejeren kom igennem til Danske Spil.

-Der gik vel 10 minutter, hvor vi stod og trippede. Imens ringede jeg til min kone, der sagde, at hun ikke havde tid til at tale, så hun lagde bare røret på. Det var en helt syret oplevelse -især da jeg så fik at vide, at jeg så rent faktisk var blevet 2.6 millioner kroner rigere.

Den nybagte millionær ville have købt en flaske champagne og skålet med alle i butikken, men det var ikke lige i sortimentet i kiosken. Desuden måtte personalet ikke drikke alkohol i arbejdstiden.

-Jeg havde bare lyst til at dele de gode nyheder med hele verden, siger han med et grin. Derefter gik han i Brugsen og købte de dyreste flasker, han kunne finde.

Vinderen fik også ringet til sin datter, som han altid har lovet at dele med, for at fortælle de gode nyheder. Derefter tog han forbi sin kones arbejde.

-Da hun så mig gennem vinduet komme med kuponen i hånden, vidste hun straks, hvad der var sket. Og hun blev jo vildt glad. Vi er stadig helt vildt glade, og har nok ikke helt forstået det hele endnu. Man går lidt rundt i en osteklokke, siger han.

Den heldige vinder vil bruge de nogle af pengene på at betale lånet ud i sit hus. Derefter vil han dele ud af gevinsten.

-Jeg har aldrig selv fået noget forærende. Jeg begyndte at gå med aviser, da jeg var otte år, for sådan var det, hvis jeg ville have lommepenge. Derfor bestemte jeg mig til at mine børn skulle vokse op og have det helt modsat. Derfor giver jeg min datter 300.000 kr. og min kone skal have det samme. Derudover vil jeg også give nogle penge til de tætteste familiemedlemmer. Det har jeg drømt om siden, jeg begyndte at spille Lotto for omkring 31 år siden. Nemlig, at jeg kunne vinde, så jeg kunne dele ud, lyder det.

Han tilføjer, at det er en lidt skør følelse at vinde den store gevinst, når man ikke kan komme ordentligt ud og fejre det.

- Vi skal da ud at spise en god middag med hele familien, når restauranterne åbner igen. Jeg tror i det hele taget, at vi kommer til at spise en del måltider ude. Men det er jo også godt, at vi på den måde kan støtte en branche, der er hårdt ramt, lyder det.

Der er 297 millioner i Eurojackpot-puljen i aften.