VinCooperativet holder kæmpe vinsmagning på Børsen

17. og 18. april inviterer Coops nye online-univers for vin til sin første smagning af topvine

For første gang holder Danmarks nye online vin-univers, VinCooperativet, en stor offentlig smagning.

Det foregår17. og 18. april på Børsen i København.

Her kan man opleve flere end 100 forskellige vine fra nogle af de førende producenter af kvalitetsvine. Desuden kan man møde en lang række af menneskerne bag vinene.

Blandt de vine man kan opleve er:Flor de Pingus, Guigal Cote-Rôtie, Chateau Talbot, Chapoutier, Gevrey Chambertin, Barolo, Barbaresco, eksklusive champagner fra Joseph Perrier ogCanard-Duchêne, og portvine fra Burmester, Dow´s.

Derudover vil der være en kultbar med vine i den absolutte top, f.eks. Chateau Cheval Blanc, Chateau d’Yquem og Chateau Mouton-Rothschild. Disse vine vil blive solgt til attraktive priser pr. glas.

Det foregår:

Fredag 17. april kl. 16.00 – 18.00

Fredag 17. april kl. 19.00 – 21.00

Lørdag 18. april kl. 15.00 – 17.00

Lørdag 18. april kl. 18.00 – 20.00

Billetsalget er åbnet:

Mere genanvendelse på vej: Mælkekartonen skal ikke længere brændes af29.5.2020 14:39:58 CESTPressemeddelelse

Danmark har EU’s absolutte bundplacering, når det gælder genanvendelse af mælkekartoner, men snart er det slut. De mere end 1 milliard kartoner, danskerne hvert år får mælk, yoghurt, tomater og andre madvarer i, skal ikke længere brændes, men omdannes til ny plastik og nyt pap. Tag et dybt kig i affaldsspanden. Drikker du lige så meget mælk, og spiser du lige så meget yoghurt som gennemsnittet, så smider du lidt mere end 4 kartoner ud om ugen. På et år bliver det til godt 200 kartoner – eller i alt 5,8 kilo emballage, som alene kommer fra kartoner brugt til mælk, yoghurt og andre mejeriprodukter. I Danmark er det i 97 ud af landets 98 kommuner »forbudt« at smide kartonerne til genanvendelse, men det bliver der snart lavet om på, skriver magasinet Samvirke. I dag bliver de 1 milliard kartoner, danskerne har sendt på forbrændingen, brændt sammen med det husholdningsaffald, der heller ikke bliver sorteret, men kan man genanvende kartonerne i stedet for at brænde dem af, er der et kæmpepot

Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent på fire år27.5.2020 09:59:47 CESTPressemeddelelse

For fire år siden satte Coop sig det ambitiøse mål at reducere virksomhedens samlede energiforbrug med 20 procent inden udgangen af 2020. Med en reduktion på 21,7 procent pr. 1. maj kan det konstateres, at målet er nået syv måneder før tid. Det er en besparelse på 67.758.000 kWh i perioden 2016 til 1., kvartal 2020. Det svarer til forbruget i godt 15.000 husstande med to voksne og to børn. Eller til det private energiforbrug i Danmarks 6. største by, Randers (61.000 indbyggere). ”Vi er meget tilfredse med, at vores målrettede investeringer i lavere energiforbrug er lykkedes og har resulteret i en så markant grøn omstilling”, siger koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, Coop. Coop har investeret ca. 190 millioner kr. i projektet. De væsentligste faktorer, der har skabt besparelsen, er: Over 200.000 pærer og lysstofrør er udskiftet med LED-belysning Danmarks største energiledelse-certifikat opnået (ISO 50001) Elektronisk målerovervågning af energiforbrug (EMS) i butikker Central tilstan

SuperBrugsens kædedirektør stopper26.5.2020 12:15:00 CESTPressemeddelelse

Jesper K. Andersen, kædedirektør for SuperBrugsen, har besluttet at stoppe i Coop. Han fratræder med udgangen af denne måned. "Det er en stor karriere, der slutter i Coop. Jesper begyndte for over 30 år siden som flaskedreng, og har arbejdet sig op gennem systemet i kraft af stærke resultater. Varehuschef i Kvickly, salgschef i SuperBrugsen, varehusdirektør i Helsinge Brugsforening, kædedirektør for Dagli´Brugsen og har altså de seneste knap tre år stået i spidsen for vores største kæde med flotte resultater," siger koncerndirektør Stina Glavind. Om baggrunden for sin beslutning siger Jesper K. Andersen: "Vi har netop leveret et af de bedste resultater i SuperBrugsens historie, og jeg nærmer mig nu de 50 år. Så hvis jeg skal prøve noget andet i mit arbejdsliv, er tiden den helt rigtige. Hvad det bliver, må tiden vise. Men jeg har været meget taknemmelig for alle de muligheder, jeg har fået i Coop-familien og alle de dygtige kolleger, jeg har arbejdet sammen med". Som kædedirektør for S