Kebony

Villa Vilnius – et fremtidsrettet drømmehjem

I bakken uden for Vilnius i Litauen ligger en helt unik villa. Selvom den er omkranset af en storslået natur, er det let at få øje på det eksklusive Kebony-træværk, som strækker sig over tag, vægge og terrasser.
KEBONY-VILLA: For husejeren og familien er den største fordel med Kebony, at facade og terrasse holder sig lige godt under alle forhold, år efter år. Foto: Aksel Jermstad.

- Vi var optaget af at bygge et hjem, som både repræsenterer os som mennesker og naturomgivelserne. Kebony er det eneste materiale, som sikrer hensynet til miljøet, bygningen, sikkerheden og komforten for vores familie og vores designpræferencer – det er virkelig et unikt træværk, fortæller husejeren, Adam Zadeika.

For ham og familien er den største fordel med Kebony, at facade og terrasse holder sig lige godt under alle forhold, år efter år, og at materialet bortset fra enkel rengøring er vedligeholdelsesfrit.

Miljøvenlig og opsigtsvækkende

Drømmen hos arkitekt Arūnas Liola fra arkitektfirmaet Arches var at designe et hus, som både var miljøvenligt og visuelt opsigtsvækkende. Det ville han gøre med en kombination af naturlige materialer og en legende geometri. Det var også vigtigt, at bygningen skulle være i harmoni med den omkringliggende natur.

Resultatet er en pragtfuld og stilren villa med skråtag i forskellige vinkler, beklædt med 650 m2 Kebony-træ, omkranset af mægtig, grøn fyrreskov. Det mørke træværk vil med tiden glide over i en skøn sølvgrå farvetone, som ser lige så eksklusiv ud – uanset årstid.

Fleksibelt kvalitetsmateriale

Arches benytter ofte Kebony til sine projekter, både fordi det er et bæredygtigt materiale, og fordi kvaliteten og træværkets unikke egenskaber gør det meget holdbart og fleksibelt at arbejde med.

- Med Kebony er det en fornøjelse at være kreativ, fordi du har så mange muligheder. Det er også en stor fordel, at vi kan anvende det samme materiale til både beklædning og terrasse. Det er dette, som gør denne villaen så unik og gennemført – de naturlige overgange, siger arkitekt Arūnas Liola.

Prisbelønnet brug af Kebony

Arkitekterne hos Arches har modtaget både hæder og beundring for det naturlige villaprojekt.

I 2017 vandt de den prestigefyldte Residential Architect Design Awards, som uddeles af magasinet Architect, for deres fokus på bæredygtig teknologi ved brug af Kebony.

Året efter, i 2018, vandt villaen også prisen for ‘Sustainable Exterior Surface’ ved prisuddelingen Surface Design Awards for den miljøvenlige og æstetiske Kebony-beklædning.

Populært til terrasser

Kebony er kendt for at være det ideelle materiale til terrasser, og den eksklusive sølvgrå patina er noget, mange stræber efter. Kebony er et slidstærkt træværk, som heller ikke bliver for varmt i solen om sommeren. Det er desuden modstandsdygtigt over for svamp og råd og har ikke mindre end 30 års garanti ved udendørs brug.

Dette bør du tænke over, før du bygger terrasse:

1. Anvendelsesområder: Hvad skal terrassen anvendes til, og hvem skal bruge den? Eksempel: Skal børn løbe og lege på terrassen, bør det være et materiale uden splinter, og som ikke brænder de små bare barnefødder. Med børn skal man også være opmærksom på kemikalier og giftstoffer i træværket.
  2. Vejrforhold: Hvilke vejrforhold skal terrassen kunne tåle? Bor du ved vandet eller på fjeldet? Skal der være et soldæk, bør du tænke over, hvordan det materiale, du vælger, vil reagere på mange år med sol. Hvis du planlægger at lade den være åben uden tag, skal du vælge et materiale, der tåler både regn og frost.
  3. Vedligehold: Tænk over, hvorvidt du bør vælge et vedligeholdelsesfrit materiale, og hvor meget det kommer til at koste i tid og penge, hvis du ikke gør det. Ofte kan det betale sig at vælge et kvalitetsmateriale, som holder i lang tid uden at kræve noget af dig.
  4. Miljøet: Er det vigtigt for dig at vælge bæredygtige materialer? Tjekker du, hvor træværket, du køber, stammer fra, for at medvirke til at forhindre fældning af sårbare skovområder i verden? Handler du lokalt?
  5. Design og komfort: Ønsker du, at terrassen skal have et eksklusivt eller naturligt præg, skal stilen falde i med huset og omgivelserne, eller skal det skille sig ud? Tænk over helheden, og hvad der skal til, for at du vil trives på terrassen i flere årstider og i mange år fremover.

Kontakt:
Mari Nylund, Brand Manager
mn@kebony.no

Billeder

Information om Kebony

Kebony
Hoffsveien 48

+47 06125https://www.kebony.no/

Om Kebony

Kebony er miljøvenligt træværk i høj kvalitet, som ikke kræver anden vedligeholdelse end almindelig rengøring. Kebony har dokumenterede gode egenskaber til en række forskellige anvendelsesområder og anvendes i stor stil til terrasse og facadebeklædning.

Teknologien bag Kebony® er en miljøvenlig og patenteret træbehandlingsproces, udviklet i Norge. Denne proces forbedrer træets egenskaber ved hjælp af en biobaseret væske. Processen giver træets cellestruktur en permanent ændring med de allerbedste egenskaber og en dyb brun farve, som kan sammenlignes med eksklusive tropiske træsorter.

Følg pressemeddelelser fra Kebony

Flere pressemeddelelser fra Kebony

Kebony lægger sidste hånd på elegant udvendig terrasse i London20.3.2019 13:03:37 CET | Pressemeddelelse

Med en beliggenhed midt i det centrale London er en nybygning med et kontorareal på 14.416 m² af højeste kvalitet på en af de mest eftertragtede grunde i den engelske hovedstad som forvandlet efter etablering af en smukt anlagt tagterrasse. Kebony, det smukke træmateriale, der anbefales af førende arkitekter, blev valgt til taget, hvorfra der er en fantastisk udsigt ud over Londons ikoniske skyline.