Vilka varumärken vill svenskarna helst arbeta för?

Vilka varumärken skulle svenskarna vara mest stolta över att arbeta för? YouGov BrandIndex lanserar nu en topplista över de varumärken som har det bästa ryktet som arbetsgivare.

I YouGov BrandIndex mäts närmre 300 varumärken i Sverige. Varje dag genomförs 160 intervjuer där svenska allmänheten ger sin uppfattning om olika aspekter av varumärkena. En av parametrarna, omdømme, indikerar i vilken grad svenskar skulle vara stolta eller skämmas över att arbeta för ett varumärke.

Topp 10 över rykte

Volvo är det varumärke som svenskarna skulle vara mest stolta över att jobba för och toppar därför BrandIndex-listan. Med ett värde på 38,5 är gapet sedan ganska stort till nummer två på listan, Michelin, som har ett värde på 32,8.

Bilbranschen är väl representerad på årets lista och inkluderar varumärken så som Mercedes-Benz, Tesla och BMW. Därutöver är flera globala techföretag med, så som Apple, Samsung och Google.

En annan svensk klassiker är också med i toppen på listan, nämligen IKEA, som får en tredje plats med ett värde på 31,9.

Arla har ökat mest

Positive improvers

I listan med varumärken som ökar mest rankas varumärken som har förbättrat sitt rykte som arbetsgivare mest under perioden 1 maj 2017 till 30 april 2018 jämfört med samma period år 2016-2017.

Arla som YouGov och Indikat har utsett till årets stjärnvarumärke 2017, har efter mjölkkrisen våren 2015 arbetat fokuserat i sin kommunikation och marknadsföring för att återhämta sin ställning på marknaden. Under 2018 har Arla ökat sitt värde i BrandIndex med 6,3 poäng.

Vilka är det som skulle vara stolta över att jobba för Arla?

YouGov har sett närmare på målgruppen som skulle vara stolta över att jobba på Arla med hjälp av segmenteringsverktyget Profiles. YouGov Profiles gör det möjligt att kartlägga och analysera en del av befolkningen.

Arla positive reputation

Det är i övervägande grad unga kvinnor mellan 18-29 år i södra mellersta Sverige, som skulle vara stolta över att arbeta för Arla. Därutöver ser man tecken på att målgruppen uppskattar nya sorters matupplevelser, 68% bland dem som är stolta över att arbeta för Arla prövar gärna nya recept.

Läs mer om YouGov BrandIndex här

Läs mer om YouGov Profiles här

Se fler topplistor här

Linn Öberg
Nordic Product Manager Omnibus, YouGov
Linn.Oeberg@yougov.com

YouGov erbjuder ett utbud av verktyg och analyser, som ger en genomgripande inblick i konsumenternas beteende: BrandIndex är en daglig uppföljning av svenskarnas uppfattning om cirka 300 varumärken och ger dig en realtidsbild av ditt eget varumärke, dina konkurrenter och branschen som helhet. Omnibus är vår rikstäckande undersökning som ger dig svar på dina frågor inom bara 48 timmar.

Vid sidan av vårt utbud av egenutvecklade produkter erbjuder vi ett komplett utbud av kvantitativa och kvalitativa tjänster för analys och rådgivning och hjälper dig att besvara kritiska frågor.

www.yougov.se