Viljestærk rengøringstekniker med topkarakterer bliver årets lærling

Efter kun tre år i Danmark færdiggjorde polske Aleksandra Barbara Urban i november 2019 uddannelsen som rengøringstekniker med næsten lutter 12-taller. Sammenholdt med sin engagerede indsats i Forenede Service var hun et indlysende valg til DI Hovedstadens pris som Årets Lærling i København og Vestegnen 2020.

Det er første gang, at en rengøringsassistent får lærlingeprisen, som uddeles på Forenede Service i Gladsaxe, Buddingevej 312-316, onsdag den 26. februar kl. 12.00, hvor blandt andre Gladsaxes borgmester Trine Græse vil holde tale.

Aleksandra flyttede til Danmark for tre år siden og har siden lært dansk og færdiggjort sin uddannelse. Med et imponerende fagligt niveau er hun endt med et karakterblad uden sidestykke - det består udelukkende af 12-taller og et enkelt 10-tal.

- Vi har aldrig set et så flot karakterblad, og når man tænker på, at hun ikke kunne dansk for tre siden, så er det meget imponerende, siger Christian Krogh Vermehren, uddannelseskoordinator i Forenede Service.

Foruden at opnå flotte faglige resultater har Aleksandra også udvist et særligt engagement for faget og ikke mindst sine kolleger i Forenede Service. Hun har bl.a. holdt oplæg om sit uddannelsesforløb for 23 assistenter. Det skræmte hende ikke, at det blev afholdt en lørdag. og heller ikke at hun skulle holde oplægget på dansk. Det var nemlig vigtigt for hende at benytte lejligheden til at inspirere andre til også at tage en uddannelse og skabe større respekt for rengøringsfaget.

- Virksomheder og offentlige institutioner efterspørger i stigende grad uddannet rengøringspersonale – f.eks. på hospitaler, hvor ordentlig rengøring i sidste ende kan redde liv. Derfor er det vigtigt, at flere har lyst til at tage en uddannelse i vores branche. Rengøring er ikke bare rengøring, siger Christian Krogh Vermehren.

Aleksandra drømmer om at videreuddanne sig til serviceassistent for på sigt at have muligheden for at blive serviceleder. En drøm, som Forenede Service støtter fuldt ud.

- Aleksandra er et godt bevis på, at en faglært uddannelse kan være begyndelsen på meget mere – både hvad angår yderligere uddannelse og lederambitioner, siger DI Hovedstadens næstformand, Kenneth Aaby Sachse, der opfordrer unge til at vælge en erhvervsuddannelse.

DI Hovedstadens lærlingepris uddeles hvert år til en elev eller lærling, der i ekstraordinær grad har udmærket sig fagligt og kollegialt.

Foto fra overrækkelsen kan rekvireres hos DI’s chefkonsulent Anne Ginderskov Hansen, ANGH@DI.dk eller 4079 5870.

Yderligere oplysninger: Chefkonsulent Anne Ginderskov Hansen, ANGH@DI.dk eller 4079 5870.

Konsulent Anne Ginderskov Hansen

Sekretær Karen Blum