Viljestærk rengøringstekniker med topkarakterer bliver årets lærling

Efter kun tre år i Danmark færdiggjorde polske Aleksandra Barbara Urban i november 2019 uddannelsen som rengøringstekniker med næsten lutter 12-taller. Sammenholdt med sin engagerede indsats i Forenede Service var hun et indlysende valg til DI Hovedstadens pris som Årets Lærling i København og Vestegnen 2020.

Det er første gang, at en rengøringsassistent får lærlingeprisen, som uddeles på Forenede Service i Gladsaxe, Buddingevej 312-316, onsdag den 26. februar kl. 12.00, hvor blandt andre Gladsaxes borgmester Trine Græse vil holde tale.

Aleksandra flyttede til Danmark for tre år siden og har siden lært dansk og færdiggjort sin uddannelse. Med et imponerende fagligt niveau er hun endt med et karakterblad uden sidestykke - det består udelukkende af 12-taller og et enkelt 10-tal.

- Vi har aldrig set et så flot karakterblad, og når man tænker på, at hun ikke kunne dansk for tre siden, så er det meget imponerende, siger Christian Krogh Vermehren, uddannelseskoordinator i Forenede Service.

Foruden at opnå flotte faglige resultater har Aleksandra også udvist et særligt engagement for faget og ikke mindst sine kolleger i Forenede Service. Hun har bl.a. holdt oplæg om sit uddannelsesforløb for 23 assistenter. Det skræmte hende ikke, at det blev afholdt en lørdag. og heller ikke at hun skulle holde oplægget på dansk. Det var nemlig vigtigt for hende at benytte lejligheden til at inspirere andre til også at tage en uddannelse og skabe større respekt for rengøringsfaget.

- Virksomheder og offentlige institutioner efterspørger i stigende grad uddannet rengøringspersonale – f.eks. på hospitaler, hvor ordentlig rengøring i sidste ende kan redde liv. Derfor er det vigtigt, at flere har lyst til at tage en uddannelse i vores branche. Rengøring er ikke bare rengøring, siger Christian Krogh Vermehren.

Aleksandra drømmer om at videreuddanne sig til serviceassistent for på sigt at have muligheden for at blive serviceleder. En drøm, som Forenede Service støtter fuldt ud.

- Aleksandra er et godt bevis på, at en faglært uddannelse kan være begyndelsen på meget mere – både hvad angår yderligere uddannelse og lederambitioner, siger DI Hovedstadens næstformand, Kenneth Aaby Sachse, der opfordrer unge til at vælge en erhvervsuddannelse.

DI Hovedstadens lærlingepris uddeles hvert år til en elev eller lærling, der i ekstraordinær grad har udmærket sig fagligt og kollegialt.

Foto fra overrækkelsen kan rekvireres hos DI’s chefkonsulent Anne Ginderskov Hansen, ANGH@DI.dk eller 4079 5870.

Yderligere oplysninger: Chefkonsulent Anne Ginderskov Hansen, ANGH@DI.dk eller 4079 5870.

Konsulent Anne Ginderskov Hansen

Sekretær Karen Blum
Mail: kab@di.dk

DI med opfordring til hovedstadens kommuner: Der er brug for en særlig indsats4.5.2020 13:37:44 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ramt Danmark og dansk erhvervsliv hårdt. Landets kommuner spiller en stor og vigtig rolle i at holde dampen oppe i Danmark, så hjulene kan køre rundt i dansk økonomi. I hovedstaden er der iværksat en række initiativer, som hjælper virksomhederne og holder hånden under lokale arbejdspladser. Men der er brug for, at kommunerne samarbejder endnu mere med lokale virksomheder. Derfor lancerer DI 45 konkrete anbefalinger til kommunerne, så vi kan hjælpe hinanden med at komme så helskindet som muligt ud af krisen. - Vi har set rigtig mange gode initiativer fra Hovedstadens kommuner. Alt fra fremrykninger af anlægsprojekter til særlige taskforces, der skal hjælpe de lokale erhvervsliv. Men samtidig har vi kurs mod den værste økonomiske krise i nyere tid, og det kalder på en helt særlig indsats og et endnu tættere samarbejde mellem Hovedstadens kommuner og erhvervslivet, siger formand for DI hovedstaden Poul Skadhede. DI anbefaler blandt andet, at man styrker samarbejdet med jo

Helsingør Kommunes erhvervsvenlighed tager et dyk9.9.2019 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Rangeringerne i DI’s årlige erhvervsklimaundersøgelse minder for nogle kommuner mere om bølgeskvulp end for andre. Efter at have rejst sig flot sidste år tager Helsingør Kommune i år et lille dyk. Kommunen går seks pladser tilbage og kommer ud på en 85. plads ud af 93 kommuner. Men hvis kommunen ligesom sidste år sætter ind, hvor de står svagest, kan de vende det lille dyk til en fortsat positiv udvikling.

Allerød tager hovedstadens største spring i DI’s erhvervsklimaundersøgelse9.9.2019 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Allerød Kommune rykker intet mindre end 22 pladser op ad listen i DI’s årlige undersøgelse af Danmarks kommuners erhvervsvenlighed, Lokalt Erhvervsklima 2019. Dermed opnår Allerød en placering som nummer 43 og er den kommune i Nordsjælland med næstbedst erhvervsklima. Furesø på plads 38 kan dog stadig bryste sig af at være Nordsjællands mest erhvervsvenlige kommune til trods for et fald på 16 pladser i forhold til sidste år.

Erhvervsklimaundersøgelse er et lille skridt for erhvervslivet, men måske en positiv tendens for Københavns Kommune9.9.2019 21:30:00 CESTPressemeddelelse

København sniger sig én enkelt plads op i DI’s årlige undersøgelse Lokalt Erhvervsklima, der ranglister Danmarks kommuner efter erhvervsvenlighed. Det er et meget lille skridt for det københavnske erhvervsliv, der endnu en gang rangerer kommunen i bunden som nummer 89 i et felt af 93 kommuner. Men det kan være et positivt tegn i den rigtige retning for kommunen, som scorer sin højeste placering i fire år.