Vildt Tour-syn fanget på video: Cykelklædte klatrere byder rytterne velkommen til København i 76 meters højde

Da løbsleder Christian Prudhomme tirsdag åbnede det internationale pressecenter og Tourens midlertidige, Københavnske hovedkontor – den såkaldte ’permanence’ - i Bella Center, markerede det nærliggende AC Hotel Bella Sky begivenheden med fire klatrere, som udførte et halsbrækkende, lycraklædt stunt fra toppen af det ikoniske hotel. Happeningen gentages under fredagens enkeltstart i den danske hovedstad.

Foto: PR

Den gule førertrøje, den grønne pointtrøje, den hvide ungdomstrøje og den prikkede bjergtrøje. De fire, eftertragtede beklædningsgenstande er ikke et særsyn under verdens største cykelløb, men for første gang nogensinde, dingler de under Grand Départ Copenhague Danemark på siden af en af Københavns højeste bygninger.

Se videoen fra begivenheden ved at klikke her

Det var således en tydeligt imponeret fransk løbsleder, der under tirsdagens indvielse af det internationale pressecenter i Bella Center udbrød et ”Mon Dieu, that is a first!”

For Christian Prudhomme, kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard og resten af de fremmødtes øjne lod fire klatrere fra virksomheden Industrial Climbing Solutions i Karlslunde sig pludselig fire ned fra siden af det ene af AC Hotel Bella Skys 76,5 meter høje tårne. Et bygningsværk på 23 etager med 812 værelser tegnet af de danske arkitekter fra 3XN, og som i tillæg hælder intet mindre end 15 grader. Til sammenligning læner det skæve tårn i Pisa sig blot 4 grader til siden.

Gentages fredag d. 1. juli til skue for København og resten af verden

Et stykke nede ad bygningens facade foldede de fire vovehalse store flag ud i farver, som matchede de fire løbstrøjer og dermed meget af den udsmykning, der i disse dage indhyller København i gult, grønt, hvidt og polkaprikket.

Optrinnet fik mange af de fremmødte journalister til at spærre øjnene ekstra op, og både billeder og videoer er allerede blevet delt vidt og bredt på de sociale medier inklusiv fra Tourens egen Instagramprofil, som tæller over 1,6 mio. cykelglade følgere fra ind- og udland.

AC Hotel Bella Sky gentager happeningen under fredagens enkeltstart rundt i de københavnske gader, hvor de fire klatrere – som ellers normalt står for at pudse hotellets vinduer i de imponerende højder – kaster sig ud fra siden af det hoteltårn, der vender ud mod Indre København og Amager Fælled.

Det sker i tidsrummet kl. 16:00-17:00 samtidig med, at de første ryttere sendes afsted.

Foto: PR

Venuedelen består af kongres- og mødedestinationen Bella Center Copenhagen, Bella Arena og Bella Sky Conference & Event, CIFF Showrooms og International House. Bellagroups egenproducerede, store events tællerbl.a. CIFF - Copenhagen International Fashion Fair, Bogforum og LEGO World.

CIFF henter ny direktør fra beautybranchen3.8.2022 10:04:07 CEST | Pressemeddelelse

Med solid erfaring i at navigere forbrugs- og handelsmønstre under forandring på både startup- og corporate niveau i beautybranchen, skal Sofie Dolva fremover drive og udvikle messer, brandsamarbejder og nye forretningsben hos CIFF – Copenhagen International Fashion Fair. Dolva kommer fra en stilling som salgs- og marketingdirektør i den danske tech haircare-virksomhed LULAB, og har tidligere været business unit director i den internationale beautygigant L’Oreal.

3 mio. kr. på højkant: Nu afgøres verdensmesterskaberne i FIFA i København29.7.2022 06:33:00 CEST | Pressemeddelelse

Mens mange har brugt sportssommeren på at følge den danske cykelsucces på de franske landeveje, har et andet højspændt drama fra allerøverste hylde udspillet sig i vores hovedstad. Til den første udgave af FIFAe Finals i Bella Arena har verdens bedste esports-fodboldspillere i ugevis kæmpet om ultimativ hæder og millioner af præmiekroner. Lørdag d. 30. juli står det største slag af alle.

Guldfest: Københavns nye arena fejrer 1-års fødselsdag med international milepæl for bæredygtighed17.6.2022 08:02:54 CEST | Pressemeddelelse

Det er et år siden, Bella Arena slog portene op til nye muligheder for kongresser, koncerter og kulturelle events ved Bella Center. Trods åbning midt i en pandemi har arenaen allerede dannet ramme om et væld af arrangementer, og mange flere er på trapperne. Som en veltimet fejring modtager Bella Arena nu sit endelige DGNB-certifikat for bæredygtigt byggeri i international guldklasse.

Ovenpå kapitaltilførsel og nyt ejerskab: Årsregnskabet for Bellagroup giver stærk tro på fremtiden6.5.2022 09:29:28 CEST | Pressemeddelelse

Trods endnu et år kraftigt præget af COVID-19-restriktioner, viser det netop offentliggjorte 2021-regnskab for Bellagroup stærke, positive takter. Et travlt andet halvår med stor gæsteaktivitet mellem lockdowns kombineret med bl.a. en rekapitalisering på 120 mio. fra selskabets nye ejere giver et resultat på lidt over 47 mio. kr. før skat. Dermed styrkes troen på en ny, altomfattende strategi om at forme fremtidens bæredygtige platform for international hospitality i København.