Vildmark i Nepal bliver frodig landbrugsjord

Kunstvanding sikrer afgrøder og afhjælper akut fødevaremangel for fattige nepalesiske landsbysamfund.

Solpaneler giver strøm til pumper, som skaffer vand fra Karnali-floden til befolkningens marker

”Den øde vildmark i Bajura er blevet overrislet og gjort klar til agerbrug, efter at lokale bønder har pumpet vand fra Karnali-floden op til den fjerntliggende landsby Chhepi i Badhu landsbydistrikt”.

Det skriver nyhedstjenesten Himalayan News Service om indsatsen fra Mission Øst i Karnali-regionen i Nepal.

Mission Øst har hjulpet de nepalesiske bønder med penge og bæredygtig teknik til kunstvanding af deres tørre marker. Solpaneler sørger for strøm til pumper, der henter vand op fra den store Karnali-flod, og med hele 8,3 kilowatt pumpes vandet videre ud i kunstvandingssystemet.

Fra ørken til frugtbare marker

Vandet fra floden har forvandlet landskabet.

”Før var markerne golde som en ørken, men vandet fra Karnali-floden har nu gjort det tørre land frugtbart,” fortæller den lokale bonde Dharma Lal Pandey til Himalayan News Service.

Bønderne er allerede i fuld gang med at plante forskellige afgrøder omkring landsbyen Chhepi. For første gang bliver der nu plantet tomater og chili i landsbyen, og der er planer om at eksportere afgrøder til nabolande som Bangladesh.

Mission Øst arbejder bl.a. tæt sammen med Asia Networks for Sustainable Agriculture and Bioresources (ANSAB) om projektet.

“Vi har en aftale med Bangladesh’ Laltir Company Ltd. om at producere afgrøderne for dem, og selskabet har allerede givet teknisk støtte til projektet,” fortæller ANSAB’s projektleder Ram Shankar Dewadi.

Forebygger sultkatastrofe

Et lignende projekt er nu påbegyndt i Wai landsbydistrikt. Det forventes, at initiativet med kunstvanding snart vil afhjælpe lokalbefolkningens akutte fødevaremangel.

Netop derfor er langsigtede udviklingsprojekter som kunstvandingsprojektet i Karnali livsnødvendige for befolkningen.

“Derfor er det rigtig ærgerligt, at den danske regering skærer i udviklingsbistanden. Et kunstvandingsprojekt som det ved Karnali-floden vil jo netop forebygge en sultkatastrofe, fordi man sikrer, at de fattige bønder i bjergene kan brødføde sig selv og deres familier. Det er bæredygtig udviklingshjælp, som sikrer, at der ikke kommer en humanitær krise, og det bør have den danske regerings bevågenhed”, mener Mission Østs generalsekretær Kim Hartzner.

Karnali er en af Nepals fattigste regioner og ligger i et svært tilgængeligt bjergområde ved Himalaya-bjergene. Mission Øst har arbejdet med katastrofeforebyggelse i Nepal siden 2007.

---------------

Baggrund:

Mission Øst er en international hjælpeorganisation, grundlagt i Danmark. Organisationens dedikerede medarbejdere yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingshjælp i Østeuropa og Asien. Mission Øst hjælper årligt flere hundrede tusinde nødlidende i Afghanistan, Armenien, Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Rumænien, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er støttet af Danida, de norske og tyske Udenrigsministerier samt EU og FN.

Pressekoordinator Svend Løbner, mobil 28 707 703, E-mail: svend.lobner@missioneast.org Web: www.missioneast.org.

Vandet fra Karnali-floden gør jorden frugtbar, så bønderne bl.a. kan dyrke tomater og chili.
Kunstvandingsanlægget har gjort jorden frugtbar, så bønderne nu kan tilså deres marker.

Nyt magasin giver indblik i krigens skæbner27.11.2017 11:04pressemeddelelse

Nyt magasin giver indblik i krigens skæbner Mission Øst hjælper tusindvis af mennesker, der lever i krigens skygge. Et nyt magasin giver blandt andet indblik i irakiske ofres barske skæbner under og efter Islamisk Stat. Men viser også, at håbet spirer. Millioner af mennesker verden over lever i skyggen af krig eller konflikt. Bag de enorme tal gemmer der sig menneskeskæbner, som fortjener at blive fortalt. Det gør Mission Øst i det seneste nummer af sit magasin, som kommer på gaden i disse dage. Her møder vi blandt andet yezidi-kvinden Leila og hendes børn, der i to år levede som fanger under Islamisk Stat. Vi møder også Shamil og Saabira, der kom meget tæt på bomberegn og mortérgranater ved Mosuls befrielse, og nu må overleve i ruinerne af den irakiske storby. - Det er let at miste håbet i en ustabil region, men vi må ikke glemme, at der bag negative nyhedsoverskrifter gemmer sig rigtige mennesker af kød og blod, hvis højeste ønske er at kunne leve en tilværelse uden frygt og nød, sig