Vild forestilling om Downs syndrom kommer til Kødbyen

DSCHINGIS KHAN udløste kæmpe furore i Tyskland. Nu kommer den kontroversielle forestilling til Danmark for at udstille fordommene om mennesker med Downs syndrom ved netop at udstille tre mennesker med Downs på Sort/Hvid i Kødbyen. Men hvem udstiller forestillingen i virkeligheden? Os eller dem?
Foto: Florian Krauss

Tre skuespillere med Downs syndrom står på scenen. Der er countrymusik, de bærer sorte parykker, de er udstyret med pistoler og skal opføre autentisk ’mongolsk’ adfærd for publikum. De kysser og krammer publikum, fordi de har fået besked på at gøre det, de skifter kostumer på kommando, de bevæger sig sådan, som de får at vide, de skal. Alt sammen med en barnlig renhed og glæde, mens der står en ’instruktør’ ved scenekanten, hvis mindste vink de adlyder. For de tre på scenen, Jonny Chambilla, Sabrina Braemer og Oliver Rinke, er jo handicappede - og tilsyneladende har de ingen egen vilje.

Forestillingen DSCHINGIS KHAN, der er et samarbejde mellem Theater Thickwa - Tysklands svar på Glad Teater – og den banebrydende performancegruppe Monster Truck, har skabt vild debat i Tyskland. For må man udstille mennesker med handicap? Må man betragte dem, som var de dyr i en zoologisk have og udstille dem på samme måde, som man gjorde med eksotiske folkeslag i Tivoli for hundrede år siden?

DSCHINGIS KHAN giver sig ud for at være inklusionsteater, men viser sig at være skarp satire, da den velmenende tilgang om, at der skal være plads til alle, pludselig skifter karakter. De tre på scenen skyder tilbage: Nu er det publikum, der bliver udstillet. Forestillingen gakker helt ud, den bliver vildere og vildere, og det pæne, ordentlige inklusionsprojekt går i fuldstændig opløsning.

DSCHINGIS KHAN handler om, hvordan handicappede bliver skammet ud af mennesker, der bestemmer, hvordan de skal opføre sig, mens man benægter, at det sker. Man siger, at alle mennesker er lige. DSCHINGIS KHAN viser, at det ikke passer.

DSCHINGIS KHAN er en del af teaterfestivalen CPH STAGE og vises torsdag d. 1. juni kl. 18.00 og fredag d. 2. juni kl.14.00

STED Sort/Hvid, Staldgade 26-30, 1699 København V.

BILLETTER teaterbilletter.dk / 70 70 74 94 / billet@sort-hvid.dk

Læs mere på www.sort-hvid.dk

Pressekontakt: Malin Schmidt / 31 23 55 31 / malin@sort-hvid.dk

Af og med SABRINA BRAEMER, JONNY CHAMBILLA, MANUEL GERST, SAHAR RAHIMI, OLIVER RINCKE, MARK SCHRÖPPEL og INA VERA Dramaturg MARCEL BUGIEL, Musik MARK SCHRÖPPEL, Produktionsledelse EHRLICHE ARBEIT – FREIES KULTURBÜRO, kunstneriske medarbejdere ALISA HECKE og MATTHIAS MEPPELINK

Co-produktion mellem Sort/Hvid og Monster Truck samt Theater Thickwa i samarbejde med FFT Düsseldorf, Pumpenhaus Münster, Ringlokschuppen Mülheim og SOPHIENSÆLE.

DSCHINGIS KHAN er støttet af Statens Kunstfond. Derudover støttet af Berlins borgmesterkontor, Senatet – Kulturelle Angelegenheiten, Kunststiftung NRW, Kultursekretariat NRW, Rudolf Augstein Stiftung, LAG Soziokultur NRW og Fonds Darstellende Künste etc.