Vil fremme mangfoldighed i mandsdomineret branche

Stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller arbejder aktivt på at øge mangfoldigheden bredt blandt virksomhedens ansatte.

” Lemvigh-Müller er forretningspartner for mere end 20.000 virksomheder, som dækker over en mangfoldig skare af målgrupper og mennesker med forskellige behov. Det kræver tilsvarende, at vi har forskellige medarbejdere som matcher vores kunders behov. Derfor arbejder vi på at øge mangfoldigheden, fx når det kommer til kompetencer, meninger, måder at arbejde på - og også køn, alder og baggrunde”. Sådan lyder det fra Christian Søgaard-Christensen, der er CFO i den 176-årige stål- og teknikgrossist Lemvigh-Müller.

De senere år har Lemvigh-Müller derfor taget en række initiativer for at øge mangfoldigheden i organisationen. Et velfungerende elevprogram, som nu inkluderer 62 elever, samt et helt nyt graduate-program sigter efter at udligne tyngden i ancienniteten. I sommer underskrev virksomheden Dansk Industris Diversity Pledge, som har til formål at skabe større kønsbalance i erhvervslivet, og nu er sidste hånd ved at blive lagt på en helt ny diversitetspolitik.

Trawler talenter med bredere net
Konkret opfordrer Lemvigh-Müller nu i sine stillingsopslag til, at ansøgere ikke sender billeder af sig selv eller deler informationer om alder og andre personlige karakteristika udover faglige kvalifikationer. For på den måde mindskes risikoen for bias i rekrutteringsprocessen.

Lemvigh-Müller har overvejet sprog, billeder og emner i rekrutteringen af elever til virksomheden for at kunne tiltrække kandidater af alle baggrunde. Når en ledig stilling skal besættes på et af virksomhedens kontorer, lægger rekrutteringspartnerne sig desuden i selen for at præsentere den ansættende leder for en kandidat af hvert køn - og præsenteres en yngre kandidat, arbejder de målrettet på at invitere en mere erfaren ansøger til samtale også.

Der er mangel på arbejdskraft og rift om de dygtige kandidater i dag. Så vi skal brede nettet ud for at fange og få alle talenter i spil, så vi fortsat kan sikre Lemvigh-Müller de bedste medarbejdere”, forklarer Talent Attraction Partner i Lemvigh-Müller, Louise Pagaard Jensen.

Arbejdsgruppe skal sikre mål og fremdrift
Da Lemvigh-Müller underskrev Dansk Industris Diversity Pledge, nedsatte virksomheden samtidig en arbejdsgruppe på tværs af køn, alder, anciennitet og Lemvigh-Müllers mange afdelinger. Arbejdsgruppen skal sikre, at der bliver skabt mål, handlingsplaner og fremdrift for virksomhedens mangfoldighedsarbejde og har som første indsats etableret en baseline, der skal pege vejen for det fremtidige arbejde.

I spidsen for arbejdsgruppen står Maria Steen Nørgaard, Lemvigh-Müllers salgsdirektør for Bygge og Anlæg i firmaets ståldivision. Maria siger:

Vi er kommet godt i gang med konkrete tiltag for at øge mangfoldigheden i Lemvigh-Müller. Blandt andet på rekrutteringsområdet er vi nået langt på kort tid. Men det lange seje træk er naturligvis at forandre kultur og tradition. Fx er der ikke noget fysisk, der forhindrer kvinder i at arbejde på stållageret i Randers da man i dag bruger kraner og diverse hjælpemidler til tunge løft mm, men pt. er der kun 2 kvinder ansat. Vi har også eksempler på det modsatte, og det er ikke optimalt. Mennesker med forskellige baggrunde bringer forskellige styrker til en organisation, og i Lemvigh-Müller har vi brug for dem alle.”