Vil du udleje dit sommerhus eller bolig? Det kan blive en dyr fornøjelse

Er du blandt de mange danskere, som igen i år holder sommerferie indenfor Danmarks grænser og har booket et sommerhus eller en ferielejlighed? Eller måske udlejer du selv? Så er det vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i, hvordan du er dækket. Det har nemlig stor betydning for din forsikringsdækning, hvorvidt du låner eller udlejer din bolig, og om du gør det gennem en udlejningsportal eller på egen hånd.

Corona-virussen ser igen i år ud til at sætte dagsordenen for danskernes sommerferieplaner. Således viser en undersøgelse fra VisitDenmark at 64 pct. af danskerne har planer om at holde sommerferie i Danmark i år. Det er endnu flere end sidste år, hvor andelen var 59 pct. Og med staycation som tema er det i høj grad sommerhusene, der danner rammen for danskernes sommerferie. Ifølge de seneste tal fra Danmarks Statistik, har danskerne nemlig forud-booket rekordmange uger i danske feriehuse i juli 2021.

Når du udlejer dit sommerhus eller bolig

Overvejer du at udleje til bekendte eller fremmede, bør du tjekke, hvordan din forsikring dækker, hvis uheldet skulle være ude, ellers kan gæstfriheden ende som en dyr fornøjelse ifølge Mads Foged, privatdirektør i Codan Forsikring:

”Som udgangspunkt dækker indboforsikringen skader på dit indbo, hvis skaden er opstået på grund af brand eller vand. Det gælder også, hvis du udlejer din bolig. Indboforsikringen dækker også skader efter indbrud, men kun hvis boligen har været forsvarligt aflåst,” siger han og fortsætter:

”Til gengæld er du som udlejer ikke dækket af din indboforsikring, hvis lejeren ødelægger noget i boligen, stjæler noget eller er skyld i skader. Heller ikke hvis der spildes rødvin på det lyse gulvtæppe. Her kan der i nogle tilfælde være dækning gennem ens udlejningsselskab. Til de af vores kunder som udlejer et sommerhus, anbefaler vi altid at tilvælge ”Ferieudlejning” til deres fritidshusforsikring. På den måde er de nemlig dækket, hvis lejer laver hærværk, stjæler eller kommer til at ødelægge noget fra deres sommerhus”.

Når du lejer andres sommerhus eller bolig

Hvis du som lejer kommer til at ødelægge noget under dit ophold i en udlejet bolig eller sommerhus, er der i de fleste tilfælde mulighed for at opnå dækning via din egen ansvarsforsikring (som er en del af indboforsikringen). Det afhænger dog af to ting ifølge Mads Foged:

”For at kunne opnå dækning, er det først og fremmest afgørende at skaden er sket ved et uheld, og at der ikke er tale om grov uagtsomhed - dvs. skader, hvor man burde have kunnet forudse, at risikoen for skade var stor. Derudover kommer det også an på lejeopholdets varighed. Lejer du fx en bolig i en uge hen over ferieperioden, så kan du godt opnå dækning, men er der tale om en længerevarende periode på mere end 30 dage, fx ved fremleje, hænger du selv på regningen, da udlejerens ting her sidestilles med dine egne,” siger han og tilføjer slutteligt:

”Er man på nogen som helst måde i tvivl om, hvordan man er dækket – som lejer eller udlejer – så tag en snak med dit forsikringsselskab”.

Lejer eller udlejer du gennem et udlejningsselskab såsom Airbnb og DanCenter, kan du være omfattet af en ekstra dækning. Dog er der stor forskel udlejningstjenesterne imellem, og da der ikke gælder bestemte regler for området, er det vigtigt at sætte sig grundigt ind i, hvordan de dækker.

Forskel på at låne og leje

Låner du dit sommerhus eller din lejlighed ud til venner eller bekendte uden nogen form for lejekontrakt, dækkes der ikke for tyveri og hærværk, men opstår der fx en storm-, vand- eller brandskade, og der er tegnet dækning derfor, vil det være dækket.

Gode råd til dig som lejer eller udlejer

1. Lav en lejekontrakt, og aftal et depositum

2. Gør dig som lejer klart, hvad der er aftalt i lejekontrakten.

3. Tjek hvordan din forsikring dækker, hvis der skulle ske skader på din bolig eller inventar forårsaget af lejere.

4. Undersøg nøje udlejningstjenestens garantier og forsikringer – der er meget stor forskel på, hvad de tilbyder som tillæg til din egen forsikring.

5. Spørg ind til dem, der ønsker at leje din bolig – hvem er de, hvilken rejse er de på, har de en forsikring osv. Så får du et bedre billede af, hvem du udlejer din bolig til.

6. Pak værdigenstande væk – både ting af stor affektionsværdi samt kontanter, smykker, kunst med videre, der hverken dækkes af indboforsikringen eller udlejningstjenesterne.

Codan Forsikring har cirka 250.000 danske husstande og 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er i dag ejet 50% af den canadiske forsikringskoncern Intact Financial Corporation og 50% af danske Tryg A/S. Læs mere om Codan på www.codan.dk.

Codan Danmark kommer stærkt ud af 1. halvår med en markant forøgelse af forsikringsresultatet og en solid combined ratio18.8.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Codan Danmark kommer ud af 1. halvår 2021 med en positiv vækst på 1,7 pct. og en combined ratio på 85,3 pct. Samtidig forbedres forsikringsresultatet med 43 pct. sammenlignet med 1. halvår 2020. Det er udtryk for en styrket underliggende forretning, og det er netop dette udgangspunkt, der skal bane vejen for yderligere vækst på toplinjen i Codan i 2. halvår. Det skal blandt andet ske med en fortsat udbygning af distributionen, særligt med agenturer samt forsikringsalliancen, Privatsikring. I erhvervsforretningen betyder den styrkede lønsomhed, at der nu kan fokuseres mere på nye vækstmuligheder samt at levere en endnu større indsats på forebyggelse.

Hver fjerde sommerhusejer har haft en vejrskade det seneste år30.7.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Corona har fået sommerhussalget til at stige voldsomt. Men med sommerhuskøbene følger ikke kun frisk luft, sand under fødderne og en sikker ferielokation. Udover de seneste ugers kraftige regnskyl, viser en ny undersøgelse lavet for Codan nemlig, at hver fjerde danske sommerhusejer har haft en vejrskade på deres sommerhus inden for det seneste år. Og det er langt flere end blandt normale boligejere. Det bekymrer skadedirektør i Codan, Henrik Bundgaard, da det i sidste ende kan få betydning for sommerhusets værdi.