Vil du sikre en korrekt løn i januar og undgå at betale for meget i skat?

Ønsker du at undgå at begynde året med en forkert skattebetaling, er det nu sidste chance for at tjekke din forskudsopgørelse og rette i dine oplysninger hos Skat, så du får en korrekt løn i januar, fortæller skatteekspert hos PwC.

Per Ørtoft, partner og skatteekspert i PwC

Det er ikke ualmindeligt, at danskeres løn i januar afviger fra deres løn i december. Afvigelsen opstår, hvis man har betalt for lidt eller for meget i skat. Det kan dog nemt undgås ved at rette oplysninger i forskudsopgørelsen på www.skat.dk.

”Vil man undgå at begynde året med en forkert skatteindbetaling og dermed en forkert løn, er det vigtigt, at man får rettet sine oplysninger hos Skattestyrelsen, herunder eventuelle fradrag,” forklarer Per Ørtoft Jensen, partner og skatteekspert hos PwC.

Skattestyrelsen får nemlig ikke automatisk besked om alle ens fradrag, ligesom der kan være fradrag, der er ændret. Og man skal være særlig opmærksom, hvis ens økonomi har ændret sig i forhold til sidste år:

”Hvis man fx er steget i løn ved årsskiftet eller i løbet af året, eller hvis der er en ændring i ens livssituation, som når man fx lige er kommet tilbage fra barsel, eller hvis man er gået på pension, så ændrer det typisk ens økonomi,” siger Per Ørtoft Jensen.

Der er stadig tid at løbe på, da de fleste arbejdsgivere først kører lønnen i de sidste uger i januar:

”Du vil typisk skulle betale lidt mere i skat i 2020, end du plejer, og dermed få mindre udbetalt i løn i januar, hvis du fx ikke har betalt din restskat for 2018. Det kan derfor være en god ide at få betalt sin restskat for 2019 nu, så man ikke ender i den samme situation igen næste år,” anbefaler Per Ørtoft Jensen og tilføjer, at man derved også sparer renter til Skattestyrelsen på restskatten for 2019.

Er du blevet gift eller skilt?
En lang række faktorer kan have betydning for, hvor meget man skal betale i skat. Det kan bl.a. være en flytning, eller at du er blevet gift eller skilt:

”Hvis du er flyttet og har fået længere på arbejde, så kan dit befordringsfradrag være ændret, eller hvis du har valgt at omlægge dit boliglån, så har du også fået nogle andre renteudgifter,” siger Per Ørtoft Jensen og fortsætter:

”Det kan også være, at du er blevet gift eller skilt, og det kan faktisk også i nogle tilfælde have en indflydelse på skatteberegningen,” understreger Per Ørtoft Jensen.

Skal du betale skat ved udlejning af fast ejendom?
Der kan også være en særlig grund til at se på forskudsopgørelsen, hvis man i tidligere år har betalt skat af indtægt fra udlejning af fast ejendom – sommerhus eller helårsbolig – idet der for et par år siden kom nye regler med en valgfri overgangsordning for 2018-19-20, dvs. bl.a. andre skattefri bundgrænser, som afhængigt af indkomstniveauet kan betyde, at man i år skal betale mindre skat eller måske slet ingen af udlejningsindtægterne.

”Hvis man ikke får dette reguleret på  forskudsopgørelsen for 2020, kan man komme i en situation, hvor der bliver trukket mere skat end nødvendigt; fx hvis man forventer en lavere eller slet ingen udlejningsindtægt over den skattefri bundgrænse, men ikke opdaterer forskudsopgørelsen med dette, således at trækprocenten fejlagtigt baseres på de automatisk overførte oplysninger fra tidligere år,” siger Per Ørtoft Jensen.

Når man ikke at få ændret forskudsopgørelsen, så får man naturligvis det for meget betalte skat tilbage med årsopgørelsen – dog uden renter fra SKAT:

“Der er stadig god grund til at få pengene i egen lomme hurtigst muligt ved at lave forskudsopgørelsen så præcist som muligt. I dag skal man også være opmærksom på, om man får negative renter på indestående i banken,” slutter Per Ørtoft Jensen.

Per Ørtoft, partner og skatteekspert i PwC

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er flere end 2.500 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 276.000 PwC'ere i 157 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

En høj CO₂-afgift kan fjerne forretningsgrundlaget for dele af dansk erhvervsliv18.9.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

En indførelse af en høj afgift på udledning af CO₂ rammer dansk erhvervsliv hårdt. Det viser en ny rapport fra PwC og Axcelfuture, der har beregnet konsekvenserne af en indførelse af en høj afgiftssats pr. ton udledt CO₂ i 2030. Særligt den energiintensive industri, transportsektoren og landbruget står til at blive hårdt ramt på deres forretningsgrundlag med en høj afgift, men dansk erhvervsliv vil blive ramt bredt, fastslår rapporten.

Finansfunktionens rolle er under forandring med øget fokus på databehandling10.9.2020 08:10:50 CESTPressemeddelelse

Indenfor de nærmeste år vil finansfunktionen i højere grad beskæftige sig med andre områder end det finansielle og vil dermed kunne levere en bredere datamæssig indsigt i organisationer. Det kræver dog, at finansfunktionen har de rigtige værktøjer og kompetencer til rådighed, konkluderer en ny undersøgelse, som PwC har foretaget i samarbejde med ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) med svar fra 3.500 CFO’er, revisorer og controllere.