Vigtigt skridt for klimavenlige lastbiler i EU
Udledningerne fra transportsektoren udgør ca. 25 procent af EU’s udledning og er stigende. Derfor er det nødvendigt med EU-tiltag for at fremme den grønne omstilling i transportsektoren i EU.
EU-landene og Europa-Parlamentet er natten til tirsdag blevet enige om en aftale, der for første gang stiller krav til nye lastbilers CO2-udledninger. Aftalen betyder, at nye lastbiler skal udlede 15 pct. mindre CO2 i 2025 og 30 mindre CO2 i 2030 i forhold til 2019. Kravene bidrager til at nedbringe udledningerne af CO2 i hele Europa og sætter skub i udviklingen af klimavenlige køretøjer.
Danmark har hele vejen igennem forhandlingerne haft en ambitiøs position, og det er lykkedes Danmark at få et bindende reduktionsmål for 2030 og ikke blot vejledende, som Kommissionen ellers havde foreslået.
"Jeg er glad for, at vi nu endeligt kan afslutte forhandlingerne med et resultat, der tager endnu et skridt i den svære udfordring med at reducere de stigende emissioner i transportsektoren. Danmark har presset på for at få en så ambitiøs aftale som muligt, og vi vil forsøge at styrke målet yderligere, når det skal evalueres i 2022," siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V).
Aftalen giver samtidig producenterne et incitament til at producere flere klimavenlige lastbiler, og denne tilskyndelse er blevet styrket i den endelige aftale. Dermed sendes der et klart signal til producenterne om, at der er behov for at påbegynde den langsigtede omstilling allerede nu. Ministeren tilføjer, at aftalen blot er begyndelsen på omstillingen til en grøn transportsektor.
”Regeringen har sat et ambitiøst mål om udfasning af nye diesel- og benzinbiler i 2030. Lige nu er det kun få andre EU-lande, der er ligeså ambitiøse som os, men jeg tror og håber på, at vi kan få flere lande med på, at vi skal have en tidsplan for udfasning af disse biler i EU. Jeg vil arbejde videre for at det bliver en prioritet i EU under den næste Kommission," siger Lars Chr. Lilleholt.
Nu skal aftalen formelt godkendes af EU’s medlemslande og Europa-Parlamentet.
FAKTA:
- Aftalen indeholder et bindende reduktionsmål for CO2-udledning på 15 pct. i 2025 sammenlignet med 2019 og 30 pct. i 2030. Det er første gang, at EU stiller CO2-krav til tunge køretøjer.
- Aftalen indeholder en incitamentsstruktur, der for perioden 2019 til 2025 skal give producenterne incitament til at producere flere nul- og lavemissionskøretøjer via en kreditmekanisme. Efter 2025 skal det vurderes, om mekanismen er passende set i forhold til den teknologiske udvikling.
- Der er i aftalen indbygget en revision i 2022, hvor der bl.a. skal gøres status over effekten af forslaget og tages stilling til reduktionsmålet i 2030 samt forslagets incitamenter til fremme af klimavenlige køretøjer. Det skal gøre det muligt at skrue op for ambitionsniveauet for både reduktionskravet i 2030 og for incitamentet til, at der produceres flere klimavenlige biler.
- Næste skridt er formel godkendelse af aftalen i Rådet og Europa-Parlamentet.
Kontakter
Presserådgiver Michael Korsgaard, mikon@efkm.dk, 2463 5487
Information om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
I Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet arbejder vi for målet om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i Danmark i 2030 og for et visionært, grønt lederskab både i Danmark og ude i verden.
Følg pressemeddelelser fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Milliarder skal hjælpe dansk industri fra sort til grøn19.3.2024 14:01:27 CET | Pressemeddelelse
En ny aftale kridter banen op for omstillingsstøtten til de mest CO2-intensive virksomheder i den danske industri frem mod 2030. Knap to milliarder skal gå til konkrete, CO2-reducerende tiltag – og kun til virksomheder, der gennemfører et klimasyn. Aftalen forventes derfor at hente flere CO2-reduktioner hjem med 100.000 ton årligt i 2025 og 2030.
NEKST: 10 anbefalinger skal sætte tempo på udfasningen af gas i danske hjem14.3.2024 07:59:13 CET | Pressemeddelelse
Den nationale energikrisestab, NEKST, præsenterer 10 håndgribelige anbefalinger til, hvordan der hurtigere kan blive sagt farvel til gas i danske hjem. Danskerne skal blandt andet have klar besked om mulige varmeløsninger, og der er hastighed at hente i at strømline praksis i kommunerne. Arbejdsgruppen har vendt hver en sten og peger på helt konkrete barrierer, der står i vejen for grønnere og stabile varmeløsninger til danskerne, siger Lars Aagaard.
Ungeklimarådet har fået nye medlemmer13.3.2024 12:00:20 CET | Pressemeddelelse
De 14 nye ansigter, som de næste par år skal udgøre Ungeklimarådet, er fundet. Medlemmerne kommer hver med forskellige baggrunde og idéer, der skal bruges til at rådgive og udvikle anbefalinger til klima-, energi- og forsyningsministeren.
Danmark spiller en nøglerolle i Sydkoreas udbygning af havvind8.3.2024 07:00:36 CET | Pressemeddelelse
Danmark er en vigtig samarbejdspartner for Sydkorea i deres havvindsudbygning, og det samarbejde er i dag blevet fornyet. Sydkorea har frem mod 2030 en ambition om at installere 14,3 GW havvind. Det skal Danmark med viden, erfaringer og løsninger på havvindsområdet hjælpe med at indfri.
NEKST: 27 veje til mere sol og vind på land26.2.2024 07:59:50 CET | Pressemeddelelse
Den nationale energikrisestab, NEKST, er klar med 27 konkrete anbefalinger, som skal sætte fart på udbygning af energi fra sol og vind på land. Stærkt arbejde fra NEKST, og vi er allerede i gang med flere af anbefalingerne, siger Lars Aagaard.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum