Vigtigt med whistleblower-ordning til corona-snyd

Et politisk flertal er klar til at indføre en whistleblower-ordning med anonymitet for privatansatte. Det er et helt centralt tiltag, hvis samfundet skal have en chance for at komme corona-snyd med hjælpepakkerne til livs, men HK Privat efterlyser også en økonomisk beskyttelse af whistleblowerne.

En whistleblower-ordning med anonymitet for privatansatte er helt central, hvis samfundet skal have en chance for at komme corona-snyd med hjælpepakkerne til livs, men næstformand i HK Privat Anja C. Jensen efterlyser også en økonomisk beskyttelse af whistleblowerne.

Receptionisten, der bliver bedt om at melde sig syg med corona uanset, hvad hun fejler. Klinikassistenten, der har været på arbejde hver dag, mens arbejdsgiveren har angivet, at medarbejderen er hjemsendt, eller måske endda regnskabsmedarbejderen, der er blevet bedt om at indberette tal for faste udgifter, der er pumpet unaturligt op. En ny whistleblower-ordning skal nu give de ansatte et sted at gå hen med deres viden og mistanke om misbrug af ordningerne, og det glæder næstformand i HK Privat Anja C. Jensen:

- Når man som helt almindelig medarbejder opdager, at ens arbejdsgiver er i gang med at omgå reglerne, eller man ligefrem bliver beordret til selv at gøre det, så står man i et kæmpe dilemma, og vi har desværre tidligere set HK’ere, der bliver frosset ude, chikaneret eller ligefrem fyret, fordi de nægter at snyde eller blot tager en bekymring op med deres chef, siger Anja C. Jensen.

Derfor glæder man sig i HK Privat også over, at de faglige organisationer og tillidsrepræsentant-systemet er tænkt med i ordningen. Næstformanden peger dog på, at en whistleblower-ordning for privatansatte også bør indeholde en afskedigelsesbeskyttelse i form af fx økonomisk godtgørelse ved berettiget anmeldelse:

- Regeringen og Folketinget har været hurtige til at sende hjælpepakkerne ud og arbejde i samfundet for at holde hånden under jobs og erhvervslivet. Respekt for det. Men derfor skal vi også sørge for, at den rette beskyttelse af den ansatte er på plads, hvis de står med en indsigt eller en begrundet mistanke om corona-snyd. Og her mener vi, at der udover anonymitet, bør være en godtgørelse til medarbejderen ved en opsigelse eller afskedigelse, siger hun og tilføjer:

- Særligt på små arbejdspladser, hvor det vil være svært at sikre anonymitet, er det vigtigt, at der er tænkt beskyttelse ved opsigelse med i ordningen, således, at lønmodtageren ved en berettiget anmeldelse ikke ender med hele regningen for at have gjort det mest samvittighedsfulde og ikke acceptere fusk.

Advokat i HK Privat Klara Hoffritz er også glad for, at der nu kommer en ordning for privatansatte, men savner også større klarhed omkring strafansvar. Som lønmodtager kan man ende i en svær situation, hvis man bliver beordret til at bryde loven af arbejdsgiveren – som fx ved at angive oppumpede tal i en ansøgning til hjælpepakken:

- Det er vigtigt, at vi får afklaret, hvilken retstilling man som lønmodtager har, hvis man på grund af arbejdsgiverens instrukser har medvirket til ulovligheder. Og så skal det også afklares, om den lønmodtager, der ikke reagerer på åbenlyst forkerte oplysninger, kan ifalde straffeansvar for medvirken til bedrageri, forklarer hun.

I HK Privat vil man nu følge den videre udformning af whistleblower-ordningen tæt.

HK Privat Logo HK Privat er HK Danmarks største sektor med 110.000 medlemmer.