Vigtigt med vækst i åbningstale

Ros fra Landbrug & Fødevarer til Lars Løkke Rasmussen for at tage hul på den nødvendige snak om at få gang i væksten, sikre kvalificeret arbejdskraft og holde fast i EU-samarbejdet

Det var en personlig og oprigtig statsminister, der i dag holdt åbningstale i Folketinget, siger Landbrug & Fødevarers administrerende direktør, Karen Hækkerup.

-       Vi hørte en bekymret statsminister, der appellerede til bredt samarbejde i Folketinget. Statsministeren fremhævede nogle af de problemer, som vi også ser i Landbrug & Fødevarer. Danmark står i en vækstkrise, og vi er i dag fattigere pr. indbygger, end vi var for ti år siden. Derfor er det meget positivt, at statsministeren lagde vægt påat gennemføre de nødvendige reformer og investeringer i fremtiden, siger Karen Hækkerup.

Karen Hækkerup bemærker også, at statsministeren havde fokus på nødvendigheden af at skaffe tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft.

-       Allerede nu er der pres på arbejdsmarkedet. Derfor var jeg glad for, at Lars Løkke Rasmussen gjorde opmærksom på, at vi kan komme til at stå i en situation, hvor vi mangler arbejdskraft, hvis væksten som forventet bider sig fast. Derfor havde jeg også gerne set, at statsministeren havde været mere ambitiøs i sin tilgang til at øge arbejdsudbuddet. Han fremlægger dog forslag, som vi fra Landbrug & Fødevarer kan bakke op om, eksempelvis senere pensions- og efterlønsalder, ligesom det skal kunne betale sig bedre at arbejde, lyder det fra Karen Hækkerup.

Jeg er glad for, at statsministeren i sin tale understregede, at EU er vigtig for Danmark og for vores velstand og sikkerhed.

-      Som statsministeren sagde, så har vi alle et ansvar for at få samarbejdet i EU til at fungere. Jeg har selv ved flere lejligheder talt for, at vi ikke opgiver EU-samarbejdet bare fordi der i øjeblikket er en skepsis blandt befolkningerne i Europa. Vi kan takke EU og det indre marked for, at vores virksomheder smidigt kan eksportere til vores nærmarkeder og på den måde bidrage til vores velfærd, siger Karen Hækkerup.

For kommentarer: Administrerende direktør Kaen Hækkerup via pressekonsulent Morten Bonde, tlf. 51671567

L&F: Vi står klar til at levere, Løkke3.10.2017 13:05pressemeddelelse

Fødevareklyngen kan og vil levere et endnu større bidrag til Danmarks vækst og velfærd. Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, efter statsministerens åbningstale. - Vores erhverv er en massiv vækstmotor i hele Danmark. Uanset om det handler om at skabe arbejdspladser, eksport, udnytte muligheder inden for digitalisering, innovation eller bæredygtighed, så er fødevareklyngen en af regeringens vigtigste samarbejdspartnere. Og vi kan levere endnu mere, hvis vi får de optimale vilkår, siger hun. Fødevareklyngen beskæftiger 186.000 personer og eksporterer årigt for 156 milliarder kroner. Fødevareklyngens nettovalutaindtjening opgøres til 84 mia. kroner, som går til dansks forbrug og velfærd. - Made in Denmark er et kvalitetsstempel. Men det er også et kvalitetsstempel, som vi skal fremtidssikre, så fødevareerhvervets eksport også fremover kan sikre tusindvis af arbejdspladser på tværs af Danmark. Men det kræver, at regeringen fortsætter af reformsporet, fo