Vigtigt med hjælp til medarbejderne

Dybt alvorlig situation for mink- og pelsbranchen og følgeindustrier

Gruppeformand Peter Kaae Holm, Den grønne Gruppe, 3F, siger i en kommentar til regeringens udmelding om minkbranchen:

- Det er dybt beklageligt og trist, at den sundhedsmæssige situation kræver et så drastisk indgreb over for minkbranchen, men situationens alvor taget i betragtning er det desværre både nødvendigt og ansvarligt.

- Konsekvenserne vil være alvorlige for de ansatte på minkfarmene og i følgeindustrierne – foderstof, transport, pelsindustri mv. – og i lokalsamfundene.

- I den situation er det godt, at regeringen tilkendegiver at ville træffe de nødvendige beslutninger for at kompensere de ramte. Ikke blot minkavlerne, men også de lønmodtagere, hvis familieøkonomi bliver hårdt ramt ved tab af lønindtægt. Her må forhøjede dagpenge på 120 procent være et mindstemål.

- Jeg er her glad for, at man straks bebuder uddannelsestilbud, som vil blive etableret for medarbejderne, der ikke i nær fremtid kan regne med beskæftigelse i mink- eller pelsbranchen eller et af følgeerhvervene.

- Alle i branchen bør nu vedstå sit ansvar over for at bekæmpe den risiko for folkesundheden, som sundhedsmyndighederne vurderer, at corona-smitten gennem mink indebærer. I tillid til de tilsagn om hjælp, som regeringen har givet.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 8892 8892.

Nyt 3F-center i Korsør12.4.2021 12:06:40 CEST | Pressemeddelelse

Efter afsluttende forhandlinger de seneste dage har Fagforbundet 3F købt Grand Park hotellet i Korsør, der efter ombygning vil slå dørene op som kursus- og konferencecenter omkring årsskiftet 2022/23. ”Vi har gennem længere tid set på mulighederne for at placere et nyt 3F kursus- og konferencecenter på en central placering i Danmark. Det nuværende Hotel Grand Park er med dets rammer og unikke beliggenhed særdeles velegnet,” siger 3F’s formand Per Christensen. Forbundet overtager hotellet fra 1. januar 2022, og selv om sigtet med købet primært er at skabe optimale undervisningsrammer for 3F’s uddannelse af forbundets knap 10.000 tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter, så vil det nuværende hotel under den nye ejer også blive drevet kommercielt, bl.a. som konferencecenter: ”Vi vil også tilbyde de velegnede rammer og professionelle faciliteter, bl.a. de konferencemæssige, til eksterne brugere og kunder. Det er vores klare mål at være en stærk partner og bidrage til Korsørs regionale styrke

3F Byggegruppens medlemmer stemte JA til OK21 med Dansk Håndværk26.3.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse

Byggegruppens medlemmer har sagt klart ja til den nye overenskomst med Dansk Håndværk, som netop har været til afstemning. Lidt over 35 pct. af de stemmeberettigede medlemmer valgte at bruge deres ret til at stemme om overenskomstfornyelsen. 83,48 pct. har stemt ja og 16,52 stemte nej. Det glæder gruppeformand Claus von Elling: ”Det er dejligt, at så markant stort flertal af vores medlemmer har sagt ja til aftalen. Det er også en god aftale fuld af forbedringer til medlemmerne. Ikke mindst på områder som barsel, ligestilling og uddannelse.” Den nye OK21-aftale giver blandt andet medlemmerne store forbedringer på barselsområdet. Mødre får med aftalen i hånden mulighed for fuld løn under graviditetsorlov og barsel. Og også kommende fædre kan se frem til forbedringer, idet de fremover får fuld løn i de to ugers fædreorlov. Claus von Elling er meget glad for den oprustning for kommende forældre: "Det er en væsentlig forbedring for ligestilling for gravide, fædre og mødre, når de ønsker at