Vigtigt med bred opbakning til grøn omstilling

Lederne bakker op om klimaloven og glæder sig over, at et bredt politisk flertal står bag

Klimaloven er et vigtigt første skridt i retning af en vellykket grøn omstilling, siger Ledernes formand, Svend Askær.

- Vi er glade for, at et næsten enigt Folketing står bag loven, for vi har brug for brede aftaler, der skaber sikkerhed for såvel virksomheder som ledere og forbrugere, tilføjer Svend Askær.

Med klimaloven har Danmark taget hul på den grønne omstilling, og næste skridt er en klimahandlingsplan for, hvordan Danmark når i mål med at reducere drivhusgasudledningen.

-  Det er helt nødvendigt at inddrage ledere ude på virksomheder og i organisationer, hvis vi skal nå målet om 70 procents reduktion i udslippet af drivhusgasser i 2030. Lederne byder hellere end gerne ind med ideer, politikker og konkrete handlinger, der kan bidrage til at nå det ambitiøse men nødvendige grønne mål, siger Svend Askær.

Han tilføjer, at den grønne omstilling skal ske uden, at det hæmmer den økonomiske vækst.

- Danmark har hen over de seneste 10 år set, at det er muligt at skabe økonomisk vækst uden at øge udslippet af drivhusgasser. På samme måde skal vi også fremover sørge for, at klimaindsatsen ikke kommer til at koste os dyrt i form af økonomisk vækst og arbejdspladser, for det kan i sidste ende skade den folkelige opbakning. Til gengæld ser jeg gode muligheder for, at fokus på klimaet og bæredygtighed kan skabe et rigere samfund, siger Svend Askær.

Hos Lederne opfordrer man til, at EU sætter handling bag ordene, når EU-Kommissionen i næste uge fremlægger sit forslag til EU’s Green Deal.

- Det er afgørende, at vi får resten af verden med, hvis vi skal bremse klimaforandringerne. Derfor er det er afgørende, at EU hæver barren for den grønne omstilling – også mere, end der på forhånd er lagt op til, siger Ledernes formand.

Lederne repræsenterer over 127.000 ledere i nøglepositioner. En rundspørge blandt medlemmerne viste i sommer, at 7 ud af 10 danske ledere er ansat i virksomheder eller institutioner, som i en eller anden grad arbejder med FN’s verdensmål.

70 procent erklærer sig enige eller delvist enige i, at deres virksomhed forfølger nye forretningsmuligheder, der forbedrer virksomhedens sociale og/eller miljømæssige indvirkninger på samfundet.

Ledernes formand Svend Askær
via pressekonsulent Morten Bonde
mobil 29484086
mpe@lederne.dk

Kvindelige ledere tjener 13 procent mindre end deres mandlige kolleger9.12.2019 09:23:58 CETPressemeddelelse

Ledernes nye lønstatistik viser, at de kvindelige medlemmer i den private sektor i gennemsnit tjener 13,3 procent mindre end mændene. Halvdelen af forskellen kan dog forklares med forskelle i blandt andet branche, uddannelse og anciennitet. Lederne mener, at barselsreglerne skal ændres for at fremme kvinders løn- og karriereudvikling. Og det er meget glædeligt, at DI nu også støtter mere orlov til mænd.

Julefrokosten er også for chefen3.12.2019 16:10:00 CETPressemeddelelse

Julefrokosterne rundt omkring på landets arbejdspladser er i disse uger i fuld gang. Og en ægte dansk julefest er for mange lig med fest, dans og masser af alkohol. Men hvordan skal chefen forholde sig til festen? Det har Michael Uhrenholt, ledelsesrådgiver og teamchef hos Lederne, tre gode råd til. 1) Deltag til festen! Det første og vigtigste råd er, at du skal deltage til festen – hvis altså du kan. Julefrokosten er lige så meget din fest, som den er medarbejdernes. Og vælger du at blive hjemme, kan det sende et signal til dine medarbejdere om, at du ikke vil bruge tid på dem. Hvornår du skal tage hjem, afhænger af dit eget humør og stemningen. Vær opmærksom på dine medarbejdere og mærk ’temperaturen’ til festen – og lad vær med at tage tidligt hjem ’bare fordi’. En tidlig retræte kan måske blive opfattet som om, du ikke er komfortabel i samværet med dine medarbejdere. 2) Beslut dig for din rolle – inden festen starter Om du som leder skal holde dig til sodavand og gå tidligt hjem e

PRM: Grundfos-chef er Årets Leder 201928.11.2019 12:51:14 CETPressemeddelelse

Mads Nipper, topchef hos pumpegiganten Grundfos, er netop blevet kåret som Årets Leder. Han kommer i fornemt selskab med tidligere vindere, såsom Nils Smedegaard Andersen og Bodil Nyboe Andersen samt Jørgen Vig Knudstorp. Siden Mads Nipper i 2014 blev direktør for Grundfos, har han stået i spidsen for en virksomhed, som er med til at nedbringe verdens strømforbrug, skaffe adgang til rent drikkevand til millioner af mennesker og fremover kan være med til at møde de nedkølingsbehov, som klimaforandringerne skaber. Han leder ud fra tesen om, at lederen skal være med til at gøre arbejdet meningsfuldt for de ansatte. Og han brænder for bæredygtighed og digital transformation, hvilket han ofte italesætter på de sociale medier og i den offentlige debat. Prisoverrækkelsen af Årets Leder 2019 er en del af konferencen Ledelsens Dag, som Lederne er vært for i dag i København. Under kåringen sagde Ledernes formand, Svend Askær, blandt andet: - Mads Nipper har en autentisk og positiv ledelsesstil.