Ingeniørforeningen, IDA

Vigtigt fokus på STEM-uddannelserne

Millioner til kapacitetsopbygning og øget optag på de videregående STEM-uddannelser, er en god og nødvendig investering

Med de udfordringer Danmark står overfor er det glædeligt, at uddannelses- og forskningsministeren sammen med aftalekredsen bag bevillingsreformen har valgt at udmønte 102 millioner kroner til mere kapacitet på STEM-uddannelserne. Det mener formanden for Ingeniørforeningen, IDA Thomas Damkjær Petersen.

”Med den teknologiske udvikling, den stigende grad af digitalisering, og ikke mindst det øgede fokus på den grønne omstilling, er der ingen tvivl om, at vi skal prioritere disse uddannelser. Gør vi ikke det kommer vi ikke i mål, og derfor er den tidlige julegave fra Christiansborg mere end velkommen,” siger han

Der er fra virksomhederne allerede i dag en stor efterspørgsel på ingeniører, naturvidenskabeligt uddannede og it-professionelle, og det er desværre ikke en efterspørgsel, der umiddelbart forsvinder, mener IDAs formand.

”En prognose fra den teknologiske alliance Engineer the Future viser, at Danmark vil mangle 10.000 STEM-uddannede i 2025. Med denne viden i baghovedet er det derfor problematisk, at ansøgere afvises på netop STEM-uddannelserne. Derfor er dagens udmelding glædelig, og et skridt i den rigtige retning. Forhåbentlig kommer der yderligere fokus på at unge, der søger mod disse uddannelser, møder en åben dør og ikke en lukket dør,” siger Thomas Damkjær Petersen.

Da de seneste tal for optaget til de videregående uddannelser kom i august, gik det samlede optag på ingeniøruddannelser tilbage, og flere kvalificerede ansøgere kom ikke ind på studiet.

Ulrik Frandsen 23 65 09 69

Information om Ingeniørforeningen, IDA