Vigtigt at politisk flertal holder hånden under et turbulent energimarked

Et politisk flertal lægger et sikkerhedsnet under elmarkedet ved at stille en lånegaranti på 100 milliarder kroner. Det er vigtigt, at staten stiller garantier, som hurtigt kan tages i brug, hvis energikrisen bliver yderligere forværret. Det er til gavn for energivirksomhederne, forbrugerne og det danske samfund, mener Green Power Denmark.

- Politikerne har lyttet til branchens bekymringer. Nu har vi et stærkt sikkerhedsnet, som kan gribe elselskaberne, hvis de bliver presset så hårdt økonomisk af de høje elpriser, at de ikke kan stille de nødvendige garantier, siger Kristian Jensen adm. direktør i Green Power Denmark.

- Det er altafgørende, at Folketinget har ageret hurtigt i denne situation. Vi har oplevet en stor lydhørhed og vilje fra politisk side om at holde hånden under et turbulent energimarked. En garantistillelse gennem lån fra staten og bankerne er et effektivt værktøj, som kan forhindre at ellers sunde virksomheder bliver presset ud over kanten, siger Kristian Jensen.

Energivirksomheder, som sælger el i markedet, kan nu få adgang til lånerammen på op til 100 milliarder kroner.  Virksomhederne er udfordrede af de høje energipriser, da det er påkrævet, at der stilles en økonomisk sikkerhed. Sikkerhedsstillelserne er steget i takt med energipriserne, hvilket udfordrer selskabernes likviditet.

- Når energivirksomhederne stiller en økonomisk sikkerhed ved køb af energi, er der normalt tale om beløb i millionklassen. Men grundet de høje energipriser løber det sig nu op i milliard beløb. Derfor er denne aftale nødvendig, hvis energipriserne forsætter med at stige, siger Kristian Jensen.

-Sikkerhedsnettet er både til gavn for energivirksomhederne og forbrugerne. Den risiko og de store usikkerheder, der er, når man skal stille økonomisk sikkerhed i milliardklassen, kan øge markedsprisen på el og reducere aktiviteten på markedet. Sikkerhedsnettet kan være med til at stabilisere markedet og dermed også dæmpe stigningen i forbrugerpriserne, siger Kristian Jensen

En velkommen håndsrækning til energiforbrugerne14.9.2022 13:05:28 CEST | Pressemeddelelse

De ekstremt høje energipriser, som vi har udsigt til hen over vinteren, er en trussel mod mange familiers og små erhvervsdrivendes økonomi. Regeringen vil give forbrugerne mulighed for at indefryse en del af de kommende el- og gasregninger. Det bliver en stor administrativ udfordring for elhandelsselskaberne, men det er en velkommen håndsrækning til forbrugerne i en svær tid, mener Green Power Denmark.

Hvis vi vil, kan vi flyve med grønt brændstof om få år13.9.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Danske producenter vil kunne levere mindst 500 millioner liter grønt brændstof til luftfarten i 2030. Det kan dække de 30 millioner liter, som bliver brugt ved indenrigsflyvninger, og en betydelig del af de omtrent 1200 millioner liter som forbruges af fly, som flyver ind og ud af Danmark, viser en rapport fra en bred vifte af virksomheder – fra flyselskaber og lufthavne til producenter af flybrændstof gennem Power-to-X.