Lederne

Vigtigt at ledere og medarbejdere fortsætter med at tage ansvar for genåbningen af Danmark

Indtil nu har danske ledere og medarbejdere handlet eksemplarisk i forhold til corona-retningslinjerne. Det skal de fortsætte med, hvis vi skal sikre, at genåbningen går godt.

Med de seneste forhandlinger om en yderligere genåbning af Danmark samt kommende planer for en kontrolleret genåbning af grænserne, vil størstedelen af dansk erhvervsliv nu kunne få lov til at åbne op igen. Det er afgørende vigtigt for, at danske arbejdspladser og dansk økonomi kan komme bedst muligt – og hurtigst muligt – ud af krisen.

- Men genåbningen er fuldstændig afhængig af danskernes adfærd. Kan vi ikke finde ud af at overholde de sundhedsmæssigt forsvarlige retningslinjer om at holde afstand og have god hygiejne, så kan vi risikere at smide det hele på gulvet igen, siger Lars Andersen, arbejdsmiljøchef hos Lederne.

Heldigvis har danske ledere og medarbejdere indtil videre vist, at de kan leve op til deres ansvar. Det viser en undersøgelse, som Lederne har gennemført.

I undersøgelsen står det lysende klart, at myndighedernes anbefalinger er nået igennem til de ledere og medarbejdere, som inden fase 2 har holdt hjulene i gang ude på virksomhederne. Faktisk oplevede ni ud af ti ledere inden fase 2 af genåbningen, at deres medarbejdere helt generelt var gode til at overholde myndighedernes anbefalinger om god hygiejne og hensigtsmæssig adfærd – og endnu flere ledere angav, at de vidste, hvad der skulle gøres af tiltag for at undgå smitte på arbejdspladsen.

- Den viden skal vi sørge for, at både ledere og medarbejdere holder fast i og fortsætter med at agere ud fra, også selvom vi så småt vender tilbage til en mere normal hverdag og afstandskravet er blevet mindre. Det er vigtigt. For det er vores allesammens adfærd, der er helt afgørende for et godt resultat. Det handler om at sikre et trygt arbejdsmiljø og bidrage til, at vi holder smitten nede. På den måde skal vi alle give vores bidrag til, at Danmark og dansk erhvervsliv hurtigt kan komme på fode igen, siger Lars Andersen.

Information om Lederne

Lederne