Vigtig rapport åbner for langsommere stigning i folkepensionsalderen

Jeg vil opfordre politikerne til at tage teten op fra kommissionen. Der er brug for en revision af velfærdsaftalen om folkepensionsalderen, siger Lizette Risgaard formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidning har i dag offentliggjort deres anbefalinger til pensionssystemet.Rapporten viser, at Danmark godt kan lade folkepensionsalderen stige i et langsommere tempo uden at sætte den sunde samfundsøkonomi over styr.

Tag toppen af stigningen i pensionsalderen
”Kommissionens anbefalinger efterlader ingen tvivl; vi er nødt til at gribe ind overfor folkepensionsalderens himmelflugt. Selv om vi lever længere sætter helbredet også begrænsninger på, hvor mange år vi kan fortsætte med at arbejde”, siger Lizette Risgaard.

”De samfundsøkonomiske rammer giver mulighed for at tage toppen af stigningen i pensionsalderen. Det er positivt”, siger Lizette Risgaard.

”Jeg er glad for, at rapporten slår fast, at Tidlig Pension og Seniorpension er vigtige dele af pensionssystemet. De ordninger skal vi værne om de kommende år og sikre, at de reelt giver mulighed for tidlig tilbagetrækning til de grupper, som de var tiltænkt”, pointerer Lizette Risgaard.

Det skal kunne betale sig at spare op
Rapporten peger også på en række tiltag, som vil øge tilskyndelsen til at spare op.

”Det er afgørende for opbakningen til arbejdsmarkedspensionerne, at folk kan se en tydelig fordel i at spare op. Kommissionens anbefalinger i forhold til aldersopsparing og større fradrag ved indbetaling trækker i den rigtige retning. Det kan jeg kun være tilfreds med”, udtaler Lizette Risgaard.

”Til gengæld er det et fejlskud med forringelser af boligydelse og varmehjælp mv. Det vil især ramme de svageste pensionister, som har behov for disse ydelser”, siger Lizette Risgaard.

Behersket kollision med dansk model
Kommissionen anbefaler et obligatorisk pensionsbidrag på 1,8 pct. i 2025 stigende til 3,3 pct. i 2030. Bidraget skal omfatte alle lønmodtagere og selvstændige, der indbetaler mindre end 3,3 pct. af indkomsten til pension. Bidraget indbetales til ATP.

”Obligatorisk pensionsopsparing er ikke en blomst, der er vokset i den danske models have, hvor aftaler mellem arbejdsmarkedets parter trives. Men det er positivt med bedre pensionsvilkår på de dele af arbejdsmarkedet, som ikke er overenskomstdækket. Samtidig hæfter jeg mig ved, at lønmodtagerne fortsat vil have fordel af at indgå overenskomst, da bidragene her ligger langt over det anbefalede obligatoriske bidrag”, noterer Lizette Risgaard.

Ledigheden er fortsat med at falde trods krigen i Ukraine29.4.2022 08:07:29 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange alvorlige konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine, men den første måned efter har det ikke bremset den faldende ledighed herhjemme. Dansk økonomi og arbejdsmarkedet står i udgangspunktet stærkt. Men selv om vi i første omgang ikke ser ind i massive afskedigelser pga. krigen, så er det forventningen, at den sammen med de kraftigt stigende priser vil dæmpe den økonomiske fremgang og dermed også ramme arbejdsmarkedet, siger Mette Hørdum Larsen, økonom i FH, Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Fagbevægelsen: Ja, Danmark kan mere – og den vedvarende energi er vores våben19.4.2022 09:07:20 CEST | Pressemeddelelse

Fagbevægelsens Hovedorganisation hilser regeringens udspil til ’Danmark kan mere II’ velkommen og opfordrer Folketinget til at samle sig om en ambitiøs plan som øger produktionen af vedvarende energi væsentligt og dermed både adresserer klimakrisen og Ukraine-krisen. ”Når den vedvarende energi er vores våben, så er de faglærte vores tropper”, siger formand Lizette Risgaard.