Vigtig indsats imod illegalt arbejdsmarked

3Fs formand hilser nye initiativer imod det illegale arbejdsmarked velkommen

- Det er godt, at Socialdemokratiet blæser til kamp imod det illegale arbejdsmarked i Danmark med adskillige, konkrete initiativer, siger 3Fs formand Per Christensen.

- Det illegale arbejdsmarked er præget af meget lave lønninger og urimelige arbejdsvilkår, som optrapper den sociale dumping og unfair konkurrence. Det rammer alle de virksomheder, som respekterer overenskomst-aftalerne mellem fagbevægelsen og arbejdsgiverne.

- Vi er enige i, at det bedste værktøj til integration er deltagelse i arbejdsfællesskabet. Derfor er det også positivt med aktivitetskrav, som skal forbedre beskæftigelsesmulighederne. Det kan være virksomhedspraktik, danskundervisning og jobsøgning, men jeg vil anbefale, at fagbevægelsens viden i forhold til de noget blandede erfaringer med nyttejob i kommunerne inddrages i den konkrete udformning af aktivitetskravet.

- I forhold til de nedsatte ydelser er jeg glad for, at Socialdemokratiet i udspillet slår fast, at ingen børn skal leve med længerevarende afsavn som følge af deres forældres jobsituation. Desværre har der været mange eksempler på, at børns udviklingsmuligheder – både fagligt og socialt – hæmmes alvorligt, når deres forældre er ramt af ledighed igennem længere tid.

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter