Vigtig indsats imod illegalt arbejdsmarked

3Fs formand hilser nye initiativer imod det illegale arbejdsmarked velkommen

- Det er godt, at Socialdemokratiet blæser til kamp imod det illegale arbejdsmarked i Danmark med adskillige, konkrete initiativer, siger 3Fs formand Per Christensen.

- Det illegale arbejdsmarked er præget af meget lave lønninger og urimelige arbejdsvilkår, som optrapper den sociale dumping og unfair konkurrence. Det rammer alle de virksomheder, som respekterer overenskomst-aftalerne mellem fagbevægelsen og arbejdsgiverne.

- Vi er enige i, at det bedste værktøj til integration er deltagelse i arbejdsfællesskabet. Derfor er det også positivt med aktivitetskrav, som skal forbedre beskæftigelsesmulighederne. Det kan være virksomhedspraktik, danskundervisning og jobsøgning, men jeg vil anbefale, at fagbevægelsens viden i forhold til de noget blandede erfaringer med nyttejob i kommunerne inddrages i den konkrete udformning af aktivitetskravet.

- I forhold til de nedsatte ydelser er jeg glad for, at Socialdemokratiet i udspillet slår fast, at ingen børn skal leve med længerevarende afsavn som følge af deres forældres jobsituation. Desværre har der været mange eksempler på, at børns udviklingsmuligheder – både fagligt og socialt – hæmmes alvorligt, når deres forældre er ramt af ledighed igennem længere tid.