Videnskabelig æggekogning

Påsken står for døren, og der skal spises og males masser af æg. Og skal du ramme den perfekte kogetid, så er der hjælp at hente hos videnskaben.

Æg er skønne, både dem af chokolade, og dem man koger til morgenmaden eller til en dejlig påskefrokost.

Og det bliver kun bedre, når man kigger på ægget i et klima- og energiperspektiv. Æg skraber nemlig bunden, når det kommer til aftryk på CO2-regnskabet. Sammenligner man æg og oksekød, så er CO2-aftrykket fra et kilo æg på få kilo, mens et kilo oksekød kan belaste klimaet med helt op til 15 kilo, afhængig af hvordan kødet er produceret.

Så når du spiser æg i stedet for eksempelvis oksekød, får du ikke bare god og proteinholdig mad, du letter også presset på klimaet.

Den del er jo nem nok, men hvordan er det nu, det er med kogetiden. Hvordan rammer man det helt perfekte æg?

Fra generation til generation er der videregivet tommelfingerregler og tips til den helt rigtige kogning, og emnet har ganske givet været anledning til mange, lange og seje diskussioner, når familiemedlemmer skulle enes om både smag og behag.

Men næste gang diskussionen ulmer  om kogetid, kan du trække det videnskabelig kort op af lommen. For på Oslo Universitet har forskere fundet en formel for æggekogning, der tager højde for alting – eksempelvis at vand koger ved lidt lavere temperatur, hvis man er højt over havets overflade.

Orker du ikke at regne, så kan du i stedet bruge en online-simulator, hvor du bare vælger æggets størrelse og temperatur, hvor højt over havets overflade, du er og selvfølgelig hvordan du vil have dit æg.

Brug den på: www.mn.uio.no/kjemi/tjenester/kunnskap/egg/

Så – nu kan du spare CO2 og koge ægget, så det passer lige til din smag. Velbekomme og god påske.

Fakta om æg

• Blommen udgør cirka 1/3 af æggets vægt
  • Hviden udgør cirka 2/3 af æggets vægt
  • Skallen vejer næsten ingenting
  • Æg indeholder ikke c-vitaminer men stort set alle andre vitaminer og mineraler, du har brug for

SEAS-NVE’s pressevagt, telefon 21 70 31 01

I SEAS-NVE skaber vi energi til at leve livet. Vi ønsker at gøre energi til mere end blot en leverance - at være din bedste forbindelse, når det gælder den grønne omstilling og digitalisering. Det er dig, vi arbejder for, når vi tilbyder lynhurtigt internet og sikrer, at der altid er strøm i kontakten og lys på gaden. Og det er for at skabe værdi for dig, at vi lagrer energi fra vindmøller til fremtiden og skaber energirigtige løsninger i hverdagen. Vi er godt 1.000 medarbejdere og omsatte i 2018 for 7,3 mia. kr.

SEAS-NVE sælger Ørsted-aktier8.1.2020 08:35:37 CETPressemeddelelse

Må ikke udsendes, offentliggøres eller distribueres, hverken direkte eller indirekte, i USA, Canada, Japan, Australien eller i nogen anden jurisdiktion, hvor en sådan distribution eller offentliggørelse er ulovlig. Denne meddelelse udgør ikke et tilbud om at sælge, eller en opfordring til at tilbyde at købe nogen værdipapirer i USA eller i nogen anden jurisdiktion, hvor et sådant tilbud, opfordring eller salg ville være ulovlig. SEAS-NVE A.m.B.A (“SEAS-NVE”) oplyser, at selskabet per dags dato har solgt 9.532.013 aktier i Ørsted A/S (”Ørsted”) svarende til 6.148.148.385 danske kroner og 2,27 procent af aktierne i Ørsted. Baggrunden for aktiesalget er, at SEAS-NVE den 18. september 2019 indgik aftale med Ørsted om købet af Radius Elnet samt Ørsteds privatkunde- og udendørsbelysningsforretning. SEAS-NVE annoncerede samtidigt, at selskabet over de kommende 12 måneder vil nedbringe selskabets ejerandel i Ørsted. Således sikrede selskabet ved aktiesalget i november 2019 det første skridt og