Viden fra markedsanalyser skal sikre bedst mulig rådgivning

For at kunne tilbyde bedre rådgivning opruster Ceva Animal Health inden for markedsanalyser. Større indblik i dyrlægers og landmænds rutiner og vaner sikrer bedre service samt rådgivning i en korrekt anvendelse af medicin.
Det svinefaglige team ved Ceva Animal Health har allerede taget de første besvarelser til efterretning og lægger for fremtiden endnu større fokus på at være  orienteret om den nyeste forskningsviden. Foto: PR.
Det svinefaglige team ved Ceva Animal Health har allerede taget de første besvarelser til efterretning og lægger for fremtiden endnu større fokus på at være orienteret om den nyeste forskningsviden. Foto: PR.

Virksomheden Ceva Animal Health, der producerer medicin, har igangsat en helt ny strategi, der øger fokus på at analysere, hvad der er vigtigt for dyrlæger og landmænd. Grundige undersøgelser skal klarlægge, hvilke informationer er nødvendige for, at dyrlægerne kan træffe de rigtige valg til sygdomsforebyggelse og -bekæmpelse i staldene, samt efterfølgende at kunne kontrollere status. De første undersøgelser blandt praktiserende dyrlæger er gennemført, og data er katalogiseret og analyseret. Der tegner sig allerede et tydeligt billede af de adspurgtes syn på, hvilken rolle medarbejderne ved Ceva Animal Health skal indtage i fremtiden.

– Dyrlægerne ønsker, i endnu højere grad, at være opdateret på viden og nyheder fra forskningsverden og de store, internationale dyrlægekongresser. Praktiserende dyrlæger har så travlt i hverdagen, at det simpelthen ikke er muligt for dem at være ajour med al den nyeste viden. Den knowhow skal vi altid kunne levere. Og lige så vigtigt, skal vi kunne matche dyrlægen på det rette niveau. fastslår Anja Vallø Kibsgaard, der er Product Manager for Norden i Ceva Animal Health.

Cevas danske team til at formidle viden til dyrlæger og andre med relationer til landmænd består af tre dyrlæger og en konsulent, som alle har en lang erfaring inden for produktion af svin.

Nyt tiltag i branchen

Som tidligere svineproducent og praktiserende svinefaglig dyrlæge kender Anja Vallø Kibsgaard landmændenes og dyrlægernes hverdag. Hun kom til Ceva Animal Health i begyndelsen af 2018 i rollen som produktchef. Det betyder, at hun skal sikre, at dyrlæger har det materiale og viden, som de har brug for. Efter kort tid stod det klart for hende, at virksomheden er nødt til at spørge kunden for at klarlægge kundens behov.

– Vanens magt er stor. De fleste vil gerne forandringer, bare de ikke selv skal ændre noget. Men det forsøger vi at ændre på nu. Vi vil hellere bruge dyrlægernes tid nu og her frem for at bruge dem og deres penge senere som følge af forkert rådgivning, fortæller Anja Vallø Kibsgaard, og fortsætter:

Hos Ceva har vi en lang række tilbud til dyrlæger, såsom hjælp til diagnostik, evaluering af effekten af et vaccineprogram, eller hjælp til, om dyrlægen vaccinerer optimalt. Der bruges mere end 20 millioner doser PCV2-vacciner om året, og mange landmænd vil kunne spare penge ved at kontrollere, om de vaccinerer på rette tidspunkt, og om det kan betale sig at skifte til anden vaccine. Vi vil gerne have, at danske svinedyrlæger tænker på Ceva som det første, når de har en udfordring ude i en besætning.

Den strategi, som Anja Vallø Kibsgaard har været med til at lægge, er langsigtet og skal være en fastforankret del af Ceva.

– Vores arbejde kan udføres ud fra en tro på, hvad kunder og samarbejdspartnere ønsker, eller på baggrund af en konkret viden om deres behov. Vi vil viden. Derfor har vi planlagt en lang række markedsundersøgelser, der skal klarlægge, hvad dyrlæger og landmænd ønsker fra os. På den måde kan vi levere en bedre service, der kommer både dyr, landmænd og dyrlæger til gode. Vi er kun lige gået i gang, men vi har allerede fået større indblik i dyrlægernes syn på os, lyder det fra Anja Vallø Kibsgaard. Som afslutter med at sige, at Ceva ønsker at være en faglig videnspartner til dyrlæger og landmænd.

Anja Kibsgaard
Produktchef, Svin, Ceva Animal Health A/S
anja.kibsgaard@ceva.com

Christian Rasmussen
Nordic Business Unit Manager, Ceva Animal Health A/S
christian.rasmussen@ceva.com

Som tidligere svineproducent og praktiserende svinefaglig dyrlæge har Anja Kibsgaard et unikt indblik i den danske svineproduktion. Hun står nu i spidsen for markedsundersøgelser og dataindsamlinger for Ceva Animal Health. Foto: PR.

Ceva Animal Health A/S er den danske afdeling af det franske medicinalfirma Ceva Sante Animale. Firmaet har til huse i Vejle. Ceva leverer lægemidler, vacciner, receptpligeprodukter og frihandelsvarer til alle dyrearter, som hovedsageligt produceres på egne fabrikker i EU www.ceva.dk