Vicegeneralsekretær i Blå Kors Danmark får plads i international bestyrelse

Afhængighed af alkohol er et problem for mange mennesker på tværs landegrænser. De næste fire år har vicegeneralsekretær i Blå Kors Danmark, Lars Thidemann Jensen, fået en bestyrelsespost i organisationen International Blue Cross, som tæller 37 medlemslande, hvor han kan bidrage med erfaringerne fra Danmark med at hjælpe mennesker med misbrug og deres pårørende.
Vicegeneralsekretær Lars Thidemann Jensen skal repræsentere Blå Kors Danmark i International Blue Cross. Foto: Jens Peter Engedal.

Arbejdet med at hjælpe mennesker med alkohol- og stofmisbrug og deres pårørende får nu en stærk dansk stemme på den internationale bane.

Vicegeneralsekretær i Blå Kors Danmark, Lars Thidemann Jensen, er blevet valgt ind i bestyrelsen i International Blue Cross, som er en paraplyorganisation for 40 organisationer fordelt på 37 medlemslande, der har et fælles mål om at forebygge, afhjælpe og italesætte alkoholproblemer globalt.

"Jeg håber, at jeg kan være med til at styrke IBC's arbejde ved at bidrage med erfaring fra det store arbejde, vi laver i Danmark både omkring organisationsopbygning og det konkrete professionelle arbejde for mennesker, der, enten selv eller som pårørende og familie, er ramt af afhængighed af alkohol og andre rusmidler," siger Lars Thidemann Jensen, som er vicegeneralsekretær i Blå Kors Danmark.

Det er første gang i en lang årrække, at Blå Kors Danmark har en plads i den såkaldte "Network Commitee" i International Blue Cross (IBC), som er en bestyrelse med en præsident, vicepræsident og fem medlemmer, der alle er valgt for en fireårig periode.

Inspiration på tværs af landene

Blå Kors Danmark er blandt de største af medlemsorganisationerne, så det giver god mening med en bestyrelsesplads, siger Christian Bjerre, som er generalsekretær i Blå Kors Danmark.

"Fra Blå Kors Danmarks side er vi naturligvis glade for at få Lars med i bestyrelsen, så vi kan bidrage til det internationale samarbejde og inspirere de andre lande. På globalt plan er alkohol desværre også et stort problem. Også for de pårørende".

Lars Thidemann Jensen har en kandidatgrad i statskundskab og en diplomuddannelse i ledelse. Inden han i marts 2021 tiltrådte som vicegeneralsekretær i Blå Kors Danmark, stod han i 11 år i spidsen for botilbuddet Blå Kors Hjemmet Hobro, som hjælper blandt andet hjemløse og mennesker med misbrugsproblematikker.

Udover at bidrage med erfaringer fra Blå Kors Danmarks arbejde, håber Lars Thidemann Jensen også, at det internationale bestyrelsesarbejde kan inspirere den anden vej rundt.

"Jeg håber, at vi også kan blive klogere og inspireret til vores konkrete arbejde i Danmark ved at komme tættere på, hvordan man arbejder med afhængighed og udsathed i andre dele af verden," siger han.

Lars Thidemann Jensen bor til daglig i Aarhus med sin familie.

Fakta om Blå Kors Danmark

• Blå Kors Danmark er en kristen social hjælpeorganisation, som hjælper socialt udsatte børn, unge og voksne, og tæller i alt 631 medarbejdere, 3.800 frivillige og 1.570 medlemmer.
  • I 2020 havde Blå Kors en samlet koncernomsætning på 375 mio. kroner.
  • Blå Kors driver omkring 90 sociale tilbud over hele landet som for eksempel botilbud, væresteder, terapitilbud til børn og unge fra hjem med alkohol- og stofmisbrug og familienetværk. Derudover også 55 genbrugsbutikker, der skaber overskud til hjælpearbejdet.

Fakta om International Blue Cross

• International Blue Cross (IBC) er en ikke-statslig paraplyorganisation med 40 medlemsorganisationer fordelt på 37 lande i Europa, Asien, Afrika og Sydamerika.
  • Formålet er at forebygge og bekæmpe afhængighed af alkohol og andre rusmidler samt afhjælpe de sundhedsmæssige og økonomiske konsekvenser, som er forbundet dertil.
  • Organisationen blev grundlagt i 1886 og har hovedsæde i Schweiz.