Viborg Skytte Forening indstillet til fornem pris

Viborg Skytte Forening er blevet indstillet af DGI til Kulturministerens Parasportspris for deres store arbejde med at inkludere børn med særlige behov

Viborg Skytte Forening gør en ekstraordinær indsats for parasport. Det mener DGI, der har indstillet, at foreningen er med i kampen om Kulturministerens Parasportspris 2019.

”Jeg er meget beæret. Indstillingen er en bekræftelse på, at vi gør det rigtige, og det betyder meget, at vi kan give den ros videre til de frivillige,” siger formand i Viborg Skytte Forening Kristian Lund Hansen.

Baggrunden for DGI’s indstilling er, at Viborg Skytte Forening siden 2015 har åbnet dørene i skoletiden for Rosenvængets Specialskole, Viborg STU og Vestervangskolens autismeafdeling. Det er specialskoler, der rummer elever med generelle indlæringsvanskeligheder, bevægelseshandicap, autisme og andre psykiske lidelser.

Siden da har mere end 120 børn med kognitive handicaps og diagnoser oplevet glæden ved skydeidræt og et aktivt fritidsliv sammen med jævnaldrende børn. Og både Viborg Skytte Forening, børnene og skolerne har glæde af samarbejdet. For skydningen træner børnenes fokus og koncentration, og de bliver bedre til at finde ro i kroppen.

Skydeidræt er også for dem med diagnoser

Lars Høgh, der er formand for DGI Skydning og medlem af DGI’s hovedbestyrelse fremhæver, at det er vigtigt, at børn med f.eks. bevægelseshandicap og diagnoser oplever, at foreningslivet også er for dem:

”Viborg Skytte Forening løser en vigtig samfundsopgave ved at sørge for, at børn og unge, som er lidt udfordrede, også kan have succeser i livet. De mærker, hvad sammenholdet i foreningen kan gøre for dem. Det er det, vi kan i foreningslivet, og det kan de i sandhed også i Viborg Skytte Forening,” siger Lars Høgh.

Vigtigt at inkludere alle

Samarbejdet mellem Viborg Skytte Forening og skolerne understøttes af indsatsen DGI FOKUS, som er en veldokumenteret model for brobyggende skole-foreningsforløb for børn med særlige behov. Her har skydeidrætten i mange år vist sine særlige kvaliteter.

Og der er flere grunde til, at de børn finder sig godt tilrette i Viborg Skytte Forening. Skydeidrætten er lig med struktur, forudsigelighed, faste rutiner, en rolig atmosfære og afskærmede pladser. Det er pædagogiske virkemidler, som anbefales til børn med kognitive handicaps, men i Viborg er det ens for alle – med og uden diagnoser, siger foreningens formand:

”Det er vigtigt for os at inkludere alle, fordi vi gerne vil være rummelige. Skydning er en rigtig god sport til folk med kognitive udfordringer, fordi det er individuelt, og fordi vi har rammerne til det,” siger Kristian Lund Hansen.

Rammerne består blandt andet i handicapvenlige faciliteter som hæve-sænkeborde og kørestolsadgang til skydebanerne. Og så er instruktørerne, som yder en stor indsats for at inkludere alle, med til at sikre succesoplevelserne.

Kulturministerens Parasportspris uddeles ved DR’s sportsgalla Sport 2019 den 4. januar 2020 i Jyske Bank Boxen i Herning. Her vil kulturministeren sammen med sidste års vinder, Powerchair Hockey-spilleren Anders Berenth, overrække prisen på 100.000 kroner. DGI er en af flere organisationer, som har mulighed for at indstille kandidater til prisen.

Lars Høgh, formand for DGI Skydning og medlem af DGI’s hovedbestyrelse. Tlf.: 28100487
Knud Erik Holm, kasserer i Viborg Skytte Forening. Tlf.: 61723650
Majbritt Andersen, pressechef i DGI. Tlf. 2129 4115

Skydning har vist sig at være en god idræt for børn med særlige behov. Arkivfoto af Jens Hasse for DGI