Viborg-dreng udlever drømmen i London

23-årige Martin Dollerup flyttede for et halvt år siden fra Viborg til London for at starte på sit drømmejob. Han nyder at arbejde i den europæiske storby, men nogle ting var alligevel bedre hjemme i Viborg, erkender han

Alt gik op i en højere enhed, da den 23-årige viborgenser, Martin Dollerup, først på året scorede et 12-tal til sin afsluttende eksamen som optical dispenser og samtidig fik tilbudt et job, han ikke kunne afslå: nemlig jobbet som assistent manager (souschef) hos Specsavers i London. Specsavers er verdens største optikerkæde.

Dengang arbejdede Martin Dollerup hos Louis Nielsen i Viborg, men han tog altså springet, og flyttede fra sin fødeby til den engelske hovedstad, hvor han nu har tilbragt et halvt år.

Stor omvæltning
Det har været et stort spring for Martin Dollerup, der, måske ikke overraskende, straks bemærkede forskellene mellem Viborg og London.

- Det var en kæmpe omvæltning at flytte fra Viborg til London. Der sker utroligt meget herovre (i London red.). Der er koncerter, sport og et væld af andre tilbud hele tiden, fortæller Martin Dollerup.

Londons indbyggertal er ca. 200 gange større end Viborgs. Mens Viborg har ca. 40.000 indbyggere, bor der godt 8 millioner mennesker i den engelske hovedstad.

Også på hans nye arbejdsplads, optikerkæden Specsavers, går det lidt stærkere end hjemme i Viborg.

- Det er både godt og skidt, at det går hurtigere herovre. Butikken her er fem gange større end butikken i Viborg, så vi har mange flere kunder. Det er spændende, men betyder også, at jeg ikke har helt samme tid til hver kunde som i Viborg, fortæller Martin Dollerup.

Viborg bedre end London
Han er glad for jobbet og livet i hovedstaden, men lægger alligevel ikke skjul på, at nogle ting var bedre i Viborg.

- Jeg savner sammenholdet, vi havde i butikken i Viborg. Herovre er der mere fokus på den enkelte medarbejders indsats, mens vi i Viborg arbejdede meget sammen og havde fokus på holdindsatsen, fortæller Martin Dollerup.

Hans chefer og kolleger i Specsavers i London er glade for Martin Dollerups danske humor og humør, og det overrasker ikke Jan R. Sørensen, der er butikschef hos Louis Nielsen i Viborg og også var Martin Dollerups chef, inden han rejste fra Viborg til London.

- Jeg kan godt forstå, at de er glade for at have Martin i butikken i London. Han er dygtig, og jeg er sikker på, at han har kunnet lære de engelske kolleger meget om, hvordan vi har gjort det i Viborg, fortæller Jan R. Sørensen.

Vender hjem
Martin Dollerup har tre uger tilbage af ansættelsen i London, som han ikke har valgt at forlænge. Den 23-årige viborgenser savner nemlig livet i Danmark, vennerne og familien.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg glæder mig til at komme hjem. Jeg elsker London, og jeg har virkelig nydt det halve år herovre, men jeg savner også Danmark og mine venner og familie, så jeg glæder mig til at komme hjem, fortæller Martin Dollerup.

Drømmer om at blive butiksejer
Han håber på at kunne få et job, når han kommer tilbage. Gerne hos Louis Nielsen igen. Og samtidig planlægger han at studere videre. Den 23-årige viborgenser har nemlig store ambitioner.

- Jeg vil gerne tilbage til Louis Nielsen, så det håber jeg kan lade sig gøre. Jeg håber noget snart falder på plads. Samtidig vil jeg gerne læse videre og tage en HD, fortæller Martin Dollerup, der har en drøm om at blive butiksejer.

- Jeg vil gerne være partner i Louis Nielsen en dag og eje min egen butik. Måske overtage Jans nuværende job som ejer og butikschef i butikken i Viborg, når han går på pension, fortæller Martin Dollerup og griner.

23-årige Martin Dollerup foran Specsavers i London. Optikerkæden, som han har arbejdet hos i et halvt år. Han nyder livet i storbyen, men savner også Viborg på nogle punkter.
Martin Dollerup kunne tidligere på året fejre, at han blev færdig som optical dispenser med et 12-tal og samtidig fik tilbudt sit drømmejob i London. Han  takkede ja, og det har han ikke fortrudt.
Martin Dollerup kunne tidligere på året fejre, at han blev færdig som optical dispenser med et 12-tal og samtidig fik tilbudt sit drømmejob i London. Han takkede ja, og det har han ikke fortrudt.
Jan R. Sørensen (th.), butikschef hos Louis Nielsen i Viborg, er ikke overrasket over Martin Dollerups succes i London. Her ses han sammen med chefoptiker i butikken, Marck Solholt Kristensen.