Vibeke Svendsen, Vojens, kæmper for de små virksomheder

Medejer og adm. direktør Vibeke Svendsen, Envotherm i Vojens, spiller en hovedrolle, når Dansk Industri sammen med 400 virksomhedsledere fra hele landet, politikere og eksperter på mandag den 29. januar holder SMV-konference for landets små- og mellemstore virksomheder i Kolding.

Vibeke Svendsen er leder af godt 15 medarbejdere i sin virksomhed, som fremstiller vandrensningsanlæg til såvel store internationale som små industrivirksomheder. Men hun har også en stor opgave med at kæmpe for de små virksomheders sag som formand for Dansk Industris udvalg for små og mellemstore virksomheder – og i den rolle er hun på scenen i IBC Innovationsfabrikken i Kolding for at tale til forsamlingen.

På scenen er også Hans Kongelige Højhed Prins Joachim, som overrækker DI’s Initiativpris, samt blandt andre erhvervsminister Brian Mikkelsen og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen.

- De små og mellemstore virksomheder med under 100 ansatte udgør langt hovedparten af virksomheder i Danmark. Mange er primært kendte i lokalområdet, selvom de indgår i globale værdikæder - men de er i høj grad med til at skabe lokale arbejdspladser og aktivitet overalt i landet. Derfor er det uhyre vigtigt, at de ikke bliver glemt, når der bliver talt om lovgivning og andre vilkår for danske virksomheder, siger Vibeke Svendsen.

Vibeke Svendsen er godt klædt på til rollen som talsmand for de små og mellemstore virksomheder i Danmark. Hun har selv som iværksætter og ejerleder prøvet op- og nedture. Finanskrisen for snart 10 år siden ramte Envotherm hårdt, da kunderne stoppede for investeringer. I dag er virksomheden ovenpå igen og har fyldte ordrebøger.

- Når vi samler 400 ledere fra de små og mellemstore virksomheder til vores konference i Kolding, så ser jeg det som et stærkt tegn på, at virksomhederne er optagede af at sikre, at de også fremadrettet er konkurrencedygtige. De er klar til at styrke deres forretning i de kommende år, som fortsat vil byde på nye forandringer og nye muligheder.

-I min egen virksomhed, Envotherm i Vojens, har vi bl.a. stort fokus på nye markeder, siger Vibeke Svendsen.

SMV-konferencen starter mandag morgen kl. 8.30, hvor de mange gæster ankommer og varer til sidst på eftermiddagen.

Konferencen får også besøg af seks medlemmer af regeringens Disruptionråd, som deltager i en debat om digitalisering og fremtidens arbejdsmarked.

Læs mere, og se hele programmet her

NB! Fotos af Vibeke Svendsen til fri afbenyttelsen er vedhæftet. Fotograf: Hans Søndergaard.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, DI, tlf. 2328 4912.

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae