Vibeke Svendsen, Vojens, kæmper for de små virksomheder

Medejer og adm. direktør Vibeke Svendsen, Envotherm i Vojens, spiller en hovedrolle, når Dansk Industri sammen med 400 virksomhedsledere fra hele landet, politikere og eksperter på mandag den 29. januar holder SMV-konference for landets små- og mellemstore virksomheder i Kolding.

Vibeke Svendsen er leder af godt 15 medarbejdere i sin virksomhed, som fremstiller vandrensningsanlæg til såvel store internationale som små industrivirksomheder. Men hun har også en stor opgave med at kæmpe for de små virksomheders sag som formand for Dansk Industris udvalg for små og mellemstore virksomheder – og i den rolle er hun på scenen i IBC Innovationsfabrikken i Kolding for at tale til forsamlingen.

På scenen er også Hans Kongelige Højhed Prins Joachim, som overrækker DI’s Initiativpris, samt blandt andre erhvervsminister Brian Mikkelsen og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen.

- De små og mellemstore virksomheder med under 100 ansatte udgør langt hovedparten af virksomheder i Danmark. Mange er primært kendte i lokalområdet, selvom de indgår i globale værdikæder - men de er i høj grad med til at skabe lokale arbejdspladser og aktivitet overalt i landet. Derfor er det uhyre vigtigt, at de ikke bliver glemt, når der bliver talt om lovgivning og andre vilkår for danske virksomheder, siger Vibeke Svendsen.

Vibeke Svendsen er godt klædt på til rollen som talsmand for de små og mellemstore virksomheder i Danmark. Hun har selv som iværksætter og ejerleder prøvet op- og nedture. Finanskrisen for snart 10 år siden ramte Envotherm hårdt, da kunderne stoppede for investeringer. I dag er virksomheden ovenpå igen og har fyldte ordrebøger.

- Når vi samler 400 ledere fra de små og mellemstore virksomheder til vores konference i Kolding, så ser jeg det som et stærkt tegn på, at virksomhederne er optagede af at sikre, at de også fremadrettet er konkurrencedygtige. De er klar til at styrke deres forretning i de kommende år, som fortsat vil byde på nye forandringer og nye muligheder.

-I min egen virksomhed, Envotherm i Vojens, har vi bl.a. stort fokus på nye markeder, siger Vibeke Svendsen.

SMV-konferencen starter mandag morgen kl. 8.30, hvor de mange gæster ankommer og varer til sidst på eftermiddagen.

Konferencen får også besøg af seks medlemmer af regeringens Disruptionråd, som deltager i en debat om digitalisering og fremtidens arbejdsmarked.

Læs mere, og se hele programmet her

NB! Fotos af Vibeke Svendsen til fri afbenyttelsen er vedhæftet. Fotograf: Hans Søndergaard.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, DI, tlf. 2328 4912.

Frankrigs præsident Emmanuel Macron møder dansk erhvervsliv i Industriens Hus17.8.2018 16:47pressemeddelelse

Efter indbydelse fra Hendes Majestæt Dronningen kommer Frankrigs præsident, H.E. Emmanuel Macron på statsbesøg i Danmark den 28.-29. august 2018. Det seneste franske statsbesøg blev afholdt i 1982. Som en del af statsbesøget mødes Frankrigs præsident med dansk erhvervsliv i Industriens Hus. H.K.H. Kronprinsen og statsminister Lars Løkke Rasmussen deltager også i det fransk-danske ”Business Forum”. Præsidenten vil deltage i debat med centrale personer fra dansk erhvervsliv og med arbejdsmarkedets parter. Det sker under temaet ”Transforming France: A Nordic Perspective”. Udgangspunktet for mødet er dermed emner som den danske arbejdsmarkedsmodel, det danske uddannelsessystem, international handelspolitik, europæisk erhvervslovgivning, digitalisering, innovation og investeringer i Frankrig. Blandt deltagerne er over 30 franske virksomhedsledere samt en række danske virksomheder med store investeringer i Frankrig. De mødes også, når Dansk Industri efter arrangementet med præsidenten organi