Deloitte

Vi vil helst have lokal mad, når vi er på sommerferie

Del

Madoplevelser hører med til at rejse ud i verden

København, 1. juli 2016

Når danskerne i disse dage drager ud i den store verden, siger næsten fire ud af 10, at de foretrækker at spise særligt lokal mad. Dermed repræsenterer de en stadigt større gruppe af forbrugere, der går efter at gøre måltidet til en oplevelse og spise lokale produkter af høj kvalitet. Det viser en ny analyse foretaget af Epinion for Deloitte.

- Generelt er der stor bevågenhed om lokalproduceret mad, både på ferien og i de daglige indkøb. Fx siger hele 42 pct. af forbrugerne, at de tjekker oprindelseslandet, når de går i supermarkedet for at handle. 30 pct. tjekker ingredienslisten. 15 pct. tjekker, hvorvidt varen er fairtrade. Man vil ganske enkelt vide, hvad man putter i munden, siger Bahare Haghshenas fra Deloittes danske afdeling for bæredygtighed.

Det er dog ikke alle, der er hoppet med på den lokale madbølge. 37 pct. ønsker blot at spise ”almindelig god mad” på sommerferien, og 12 pct. går slet ikke op i, hvad de spiser.

- Selvfølgelig kan man sagtens tage på ferie uden at prøve hverken egnsretter eller gå efter fødevarer, der produceret lokalt. Men det skygger ikke for, at der er en klar tendens til, at madoplevelser og madkvalitet kommer mere i centrum. God mad skal ikke bare smage godt. Det skal også have en historie, siger Bahare Haghshenas.

Netop historien omkring måltidet er noget, der vækker genklang hos feriegæsterne. Ifølge Deloittes Sommerferieanalyse 2016 forventer hele 80.000 danskere at tage på en gourmetrejse i år. En spændende udvikling, mener Bahare Haghshenas:

- For en del af befolkningen er maden ikke bare en del af rejsen, men hele omdrejningspunktet for at tage afsted. Her vil man virkelig have store kulinariske oplevelser. Den type turisme er absolut med til at øge fokus på den lokale gastronomi. Det er ikke anderledes, end når turister fra hele verden kommer til Danmark for at smage på det nye nordiske køkken.

Også uden for Danmark er forbrugernes madvaner under forandring. Det viser en stor, international analyse fra Deloitte.

- Generelt går forbrugerne langt mere op i de bløde værdier end bare pris og bekvemmelighed. Det gælder fx sundhed, sikkerhed, miljøpåvirkning og social ansvarlighed. Man tager ikke bare en vare ned fra hylden. Man tager rent faktisk stilling til produkterne, så man kan træffe et oplyst valg, siger Bahare Haghshenas.

Det er især danskerne mellem 40 og 49 år, der gerne vil have særligt lokal mad, når de er ude at rejse.

Fakta:

Sådan spiser danskerne på deres sommerferie

• 38 pct. vil have lokal mad

• 37 pct. vil have almindelig god mad

• 5 pct. vil have gourmetmad

• 12 pct. går ikke op i, hvad de spiser

Deloittes Sommerferieanalyse 2016 er baseret 1000 interview med repræsentativt udvalgte danskere samt 899 interview med repræsentativt udvalgte danskere i arbejde. Undersøgelserne er gennemført af Epinion for Deloitte.

Deloitte ”Food Value Equation Survey” kan læses her: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/consumer-business/us-fmi-gma-report.pdf

Nøgleord

Kontakter

Bahare Haghshenas
Tlf. +45 31 31 04 31
bahahag@deloitte.dk

Billeder

Download
Bahare Haghshenas
Bahare Haghshenas
Download

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Bahare Haghshenas er manager i Deloittes danske afdeling for bæredygtighed.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum