Vi vil hellere sikre børnenes fremtid, end tjene mange penge

Det er vigtigere at investere i børn og børnebørns fremtid end at opnå et højt afkast. I hvert fald hvis man spørger danskerne bredt. Det viser en rundspørge foretaget af YouGov på vegne af Sydbank.

Der bliver talt meget om bæredygtighed på tværs af generationer og geografi. Og det begynder også at afspejle sig på investeringsområdet. Hvis danskerne fik en million i hånden, de kunne investere som de lystede, svarer 51%, at de ville vælge en eller flere af de bæredygtige løsninger såsom alternative energiformer, CO2 reduktion og økologi. 36% svarede, at det der gav størst afkast ville være et af de vigtigste parametre. Det viser en undersøgelse YouGov har lavet for Sydbank.

Heraf fremgår det også, at motivationen for at investere i bæredygtige sektorer blandt danskere over 30 år, er bekymringen for kloden og de kommende generationer. 44 pct. af de adspurgte angiver, at det er børn og børnebørns fremtid, der ville være primær motivationsfaktor, 42 procent peger på klodens fremtid, mens kun hver fjerde ville være drevet af ren profit.

- Vi oplever en stor opmærksomhed fra kunderne på det her med bæredygtighed. Så det har været naturligt for os at undersøge, hvad det er, der driver danskerne, så vi kan forsøge at indrette fremtidens produkter mere præcist. Og her er det interessant at se, at det lader til, bæredygtighed til en vis grad trumfer det rene afkast, og at bæredygtighed er en stærk motivationsfaktor for at få folk, der måske ikke er aktive investeringskunder nu, til at overveje at blive det, siger Steffen Ussing, der er investeringsdirektør i Sydbank.

Kvinder vægter bæredygtighed højest

Hvor der lader til at være enighed på tværs af landet, så er der ikke helt konsensus kønnene imellem, når det kommer til motivationen for at sætte skillingerne på spil. Ifølge undersøgelsen lader kvinder til at være mere motiverede af børns og børnebørns fremtid end mænd. 49 procent af kvinderne angiver dette som en af deres motivations faktorer til at investere i bæredygtighed, mens det gælder for 39 procent af mændene. Helt modsat resultat får man, når man spørger til ”størst muligt økonomisk afkast”. Her har dobbelt så mange mænd som kvinder markeret det som motivationsfaktor.

- Det er selvfølgelig ikke overraskende, at visse kunder kun vender blikket mod bæredygtige investeringer, hvis det kan betale sig. Den gode nyhed er, at bæredygtige investering faktisk kan være meget attraktive, så man i hvert fald på sigt formentlig vil kunne prioritere begge dele, siger Steffen Ussing.

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er gennemført i alt 2021 CAWI interview med danskere i alderen 15+ år i perioden 9. til 19. juli 2019.